IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 19°
Новини Варна
12:00 | 25 октомври 2020
Обновен: 22:07 | 11 април 2024

Какво е „мъртва вода“ и защо корабите спират

За първи път този странен феномен беше научно описан от учения и пътешественик Фритьоф Нансен през 1893 г.

По материала работи: Слав Велев
Какво е „мъртва вода“ и защо корабите спират

Известни са много случаи, когато по време на топенето на леда малки съдове попадат в „мъртва вода“. Каквото и да направи навигаторът, корабът губи скорост или спира напълно, сякаш някаква неизвестна сила го държи.

 

За първи път този странен феномен беше научно описан от учения и пътешественик Фритьоф Нансен през 1893 г., след като корабът му „Фрам“ попадна в „мъртва вода“ край бреговете на полуостров Таймир. На кораба е било нужна повече от четири часа, за да преплава няколко морски мили, които за половин час можеха да бъдат преодолени с гребла.

 

Дълго време не беше ясно как възниква „мъртвата вода“. Днес обаче е известно, че това явление се случва, когато слой от сладка прясна вода, без да се смесва, почива върху по-тежък слой солена вода. Тази „мъртва вода“ се появява в северните фиорди на Скандинавия, както и на някои други места по време на топенето на леда.

 

Малък съд, който се оказва в „мъртва вода“, дори и с включен двигател на максимална мощност, едва ли ще се движи или дори ще остане на мястото си. Това е така, защото витлото на кораба способства образуването на вълни във вътрешния слой. Постепенно, по време на движението на кораба, колебанието на границата между слоевете се увеличава, а увеличените вълни настигат кораба и го забавят. Освен това повърхността на горния слой остава практически неподвижна.

 

Източник: nat-geo.ru

Превод: Pan.бг

Коментари

Новини Варна