К.д.п. Иван Цонев, председател на БАМК: Засилена вълна от млади колеги навлиза в асоциацията ни
Организацията на морските капитани създава нови свои звена в страната. Община Варна дава пример в дарителската кампания, като заделя средства от своя бюджет за изграждането на Паметника на моряка
Публикувана: 2 Dec 2019 | 8:56

 

За  желанието сред българските моряци за сдружаване в Българската асоциация на морските капитани (БАМК), която да им дава по-голяма сигурност и в същото време да им помага в отговорната работа на мостика, за морската кауза и за ред още актуални въпроси разговаряме в навечерието на Никулден с к.д.п. Иван Цонев, председател на УС на организацията.

 

- Каква равносметка може да направи сдружението, което обединява морските ни капитани, пред Никулден, професионалния празник на морячеството?

 

- Най-новото е засилената вълна от млади колеги, които се интересуват  от асоциацията на морските капитани и стават нейни членове. И още нещо друго интересно. Вместо Бургас да се дели от Варна на принципа  „кой е по-по-най”, колегите от този морски град по инициатива на капитан Ивайло Пасков направиха звено към нас. Това е още едно доказателство, че между нас, моряците, няма делене, ние сме едно братство. Последно не мога с точност да кажа колко станаха бургаските колеги в него, защото под въпрос са още двама заявили желание, обаче още не са подали официално заявление за членство в асоциацията. Но до момента само от там имаме 15 нови членове. И забележете, това са все действащи морски капитани. Осъществена е връзка с новоизбрания кмет на Бургас Димитър Николов и общинската власт помогна да се намери подходящ офис, където тамошните ни членове да се събират и да осъществяват дейността си. От своя страна и ние ще се включим в някои идеи на общината.

 

Аз участвам активно в работата на Морски клъстер - България, разговаряхме с неговия председател Илзе Атанасова, която заяви готовност мероприятията, свързани със синята кауза, които се провеждат регулярно във Варна, занапред да ги има и в Бургас. Примерно, Дните на „сините кариери“, насочени към младите хора, завършващи средно образование и не само такива, да бъдат привлечени към морската идея.

 

-За в. „Черно море” Илзе Атанасова неведнъж е подчертавала желанието на клъстера Дните на „сините кариери“ да обхванат повече райони, дори от най-западните краища на страната...

 

- Така е. Ставаше дума на първо време и за Добрич, Ямбол и още няколко града. Като асоциация сме готови да оказваме всякаква нужна помощ на клъстера в усилията му да привлича повече млади хора към морската кауза, включително и с участие в презентациите по време на Дните на „сините кариери“. На последните „сини дни“, които се проведоха в Юнашкия салон във Варна при засилен интерес, презентация изнесе един от членовете на нашия Управителен съвет - кап. Петров. И мога да кажа, че тя беше приета като  най-добрата. На децата не може да се поднася само суха материя и те да губят интерес още на петата минута, докато той го направи така, че през цялото време го слушаха внимателно. Темата му беше за предимствата да си моряк, да работиш на кораб. Изнесе много интересни данни, които вълнуват всеки млад човек.

 

- Мнозина споделят, че не е задължително да си роден край морето, за да станеш морски капитан....

 

- Много е вярно. На един от корабите, на които бях капитан, имах втори помощник, родом от Благоевград. Сега вече е капитан, но там е домът му и досега. Друг колега, който е от изявените ни капитани в една от най-големите корабни компании, пък е от Велико Търново и продължава да живее там със семейството си. От срещите със завършващи морско образование и вече кандидати да стават офицери помня, че един от най-добрите кадети беше момче от Попово. Така че не е задължително да си роден край морето, за да приемеш за своя морската кауза....

 

Благодарение на дейността, която развиват отделни членове на нашия УС, успяваме донякъде да предизвикаме интереса у младите колеги. В същото време трябва да отбележа, че тези, които вече са пенсионери, не ги „хвърляме зад борда”. Напротив, искаме и те активно да участват в дейността ни, защото могат да я подпомагат със своя опит и натрупани знания, дори със своята житейска зрялост. Много е важно да не се къса връзката между поколенията, защото тя наистина е много важна.

 

- Колко млади свои колеги сте обхванали?

 

-  Не мога да се ангажирам с точност, но само тази година някъде към 20 млади колеги се присъединиха. Като бройка това никога не е бивало досега. Между другото нашият опит да привличаме интереса на все повече морски лица се изразява не само в това да ги убедим, че ако нещо стане с тях по време на плаванията им по различни краища на света, ще ги защитаваме, тоест, винаги сме техен гръб. Стремим се и да им организираме, докато са тук, на брега, срещи, разговори, семинари, дискусии, които да им помагат в работата. Мисля, че направихме доста в тази насока през годината. Имахме две презентации от специалист, който е на високо равнище в наша корабна компания и е много добре запознат с новите неща, които  навлизат. Ето, съвсем наскоро започна последният етап от въвеждането в сила на конвенцията за баластните води. А пък от 1 януари 2020 г. влиза в сила едно от приложенията на МАРПОЛ за ограничаване замърсяването на въздуха от корабоплаването и по-точно за ограничаване на серните емисии от корабните горива, което ще доведе до доста технически и организационни проблеми. Много морски хора още не са наясно как ще стане въвеждането на изискванията им.  Презентациите бяха направени много компетентно и ние ги разпространихме в нашия интернет сайт, за да могат да ги прочетат и тези колеги, които не успяха да присъстват. Пак със  съдействието на кап. Пасков на една от нашите срещи присъства млад, но много опитен юрист от София, който доста години работи в една от най-големите европейски корабни компании, но решава, че е по-добре да се върне в България и сега създава собствена юридическа компания с морска насоченост.  Той ще бъде официално номиниран като правен съветник на асоциацията на доброволни начала, също ще продължава да идва да изнася беседи по злободневните въпроси. Само преди няколко дни дойде специално при нас, за да изнесе презентация на тема, която е много актуална: отговорности и действия на капитана при санкциониране и задържане на кораба вследствие на обвинения за нарушения на екологичните изисквания, митнически и санкционни режими, откриване на бегълци и т.н. Направи силно впечатление с много добрата си подготовка по всички въпроси, свързани със санкционните режими и санкциите при тяхното нарушаване. А те вълнуват силно всеки колега, който е на кораб.

 

Надявам се с тези наши действия, което ще продължим да разширяваме, да събудим интереса на повече млади колеги. Сега на втората от презентациите, за които споменах, дойдоха двама, които не познавах като наши членове. Това означава, че все повече хора, които плават, проявяват интерес към дейността ни. Такава е посоката, по която вървим, и тя явно работи.

 

-  Какви са връзките на асоциацията с община Варна?

 

- Имаме много добри контакти с нея. Като резултат от тях общината задели в бюджета си за 2020 г.  немалка сума за Паметника на моряка. Не мога да не спомена и помощта й за осигуряването ни с офис, и то в центъра на града. Така че наистина имаме ползотворно тясно взаимодействие. Не е имало случай да се обърнем към община Варна и да не получим нейната подкрепа. Ние също сме готови да подкрепим и да подпомагаме всяка нейна инициатива, която е насочена към морето и моряците. Да не забравяме, че Варна е морски град и няма да преувелича, ако кажа, че  икономиката му до голяма степен се крепи на тях. Достатъчно е да спомена за средствата, които моряците вкарват под една или друга форма в хазната.

 

Когато говорим за контакти и помощ, ще добавя и ползотворните ни връзки с ДП ”Пристанищна инфраструктура”, което редовно ни предоставя Дома на моряка за форумите, които организираме, подпомага и други наши дейности.

Не можем да се оплачем от липса на съдействие от различни институции.

 

- Кажете нещо и за международната си дейност?

 

-  Наскоро бяхме двамата с кап. Димитър Димитров, който е заместник-председател на асоциацията, на годишната конференция на Международната федерация на асоциациите на морските капитани (IFSMA), която се проведе в Хелзинки. Тогава за неин член беше приета украинската асоциация на морските капитани. Домакин на следващата  асамблея на IFSMA ще бъде Одеса. Украинските колеги споделиха, че в момента оказват финансова помощ на семейството на техен морски капитан, срещу когото се води дело в Шри Ланка по обвинение, че корабът му превозвал оръжие. Нещо, в което той нямал никаква вина. Те са и  профсъюзна организация, така че разполагат с по-големи финансови възможности. Ние по устав сме изцяло неправителствена организация (НПО) , която не се занимава нито с профсъюзна, нито с политическа дейност.

 

- Значи вашата подкрепа е повече в оказване на правна помощ, както стана в нашумелия случай с кап. Собаджиев, осъден в Панама по скалъпено обвинение за трафик на наркотици?...

 

-  Подкрепата ни може да бъде всякаква. И в осигуряването на юридическа помощ, и финансова чрез събиране на средства от наши членове и въобще от морската общност. Между другото в случая с кап. Собаджиев юридическата помощ бе най-вече с това да му се намери подходящия защитник, което бе много важно. Защото дори да имате средствата, не е никак без значение на кого ще ги дадете и дали той може да ви представлява в такава държава, както бе в Панама. После като авторитетен член на международни морски организации търсим и тяхната подкрепа, което при кап. Собаджиев бе от решаващо значение. Тук не мога да не отбележа ролята, която изигра тогавашният председател на Българската асоциация на морските капитани кап. Димитър Димитров. С негово съдействие в кампанията за освобождаване на невинно осъдения български капитан активно се включи  дългогодишният генерален секретар на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани (CESMA)  Фредерик ван Вайнен (за съжаление, вече покойник, още не е избран нов и кап. Димитров го замества като заместник-президент). Неговата помощ беше от решаващо значение.

 

-  Значи никак не е без значение за българските морски капитани да знаят, че могат да разчитат на сигурен гръб по време на плаванията си?...

 

- Така е. Но да продължа с отговора на въпроса за международната ни дейност. Имахме задача, поставена от CESMA, да агитираме румънските колеги да сформират своя асоциация. Те нямаха, но са узрели за идеята. Помагаме им с каквото можем за нейното организиране. Осигурихме и присъствието на техни членове на конференцията в Хелзинки, където ги запознахме с ръководителите на IFSMA и CESMA. И най-вероятно сега ще кандидатстват, за да станат техен член. Миналия месец бяхме поканени двамата с кап. Димитров да присъстваме на учредителното им събрание в Констанца, където изнесохме презентации и разговаряхме с много колеги. Така че продължаваме да им оказваме пълната методическа помощ за организиране на новата им структура. Следя с интерес развитието им, защото сега започват и са много ентусиазирани, имат и много идеи. Между другото техните идеи са много хубави и ще се опитаме някои от тях да реализираме у нас. За разлика от другите държави членки на европейската конфедерация с румънската сме най-близо и изпитваме еднакви проблеми по много въпроси.

 

СТЕФАН ДЕНКОВ

 

Четете още:  

 

Коментари ( 0 )