IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
Варна 16°
България
16:00 | 2 август 2021
Обновен: 00:55 | 25 септември 2021

Горивата скачат с поне левче

Причината се крие в новата зелена регулация на Европейския съюз

По материала работи: Слав Велев
Горивата скачат с поне левче

Ръст на цените на дребно на горивата у нас през следващите години, прогнозира  Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация прогнозира. Причината се крие в новата зелена регулация на Европейския съюз, която залага на увеличаване на акциза.По думите му в Европейската комисия (ЕК) се обсъжда ново повишаване през следващите 2 години, което ще доведе до поскъпване с 1 лев на сегашните пазарни стойности на горивата.

При стойности на най-масовите горива у нас около 2.30-2.40 на литър може да се предполага, че при промяна на акциза нагоре - цените по бензиностанциите ще достигнат до 3.50 лева. предава dir.bg.

Бенчев отбеляза и друг фактор, който ще доведе към увеличение на цените. От началото на следващата година започва смесване с нов биокомпонент, който е 2-3 пъти по-скъп от използвания до момента. 

В близко бъдеще обаче се очаква горивата да останат на досегашните си цени.  

"Ако курсът на суровия петрол се задържи на нивата, на които е в момента, то със сигурност и цените на горивата ще останат такива, каквито са на бензиноколонките днес.", смята той.

Бенчев добави, че в момента България е с най-ниските цени на горива в ЕС и на четвърто място в Европа. Макар и само за месец бензинът у нас да е поскъпнал с 9 стотинки, а разликата в цената на дизела между месеците юни и август да е около 13-14%.

Припомняме, че компонентите, на база на които се образува цената на горивата са три -  данъци, цена на суровината и оперативни разходи, печалба за рафинерията и крайния търговец. Данъците (ДДС и акцизи) съставляват около 40-45% от крайната цена на горивото, стойността на петрола - около 40%, а останалите 15-20% остават за рафинерията и крайния търговец.

Ако приемем, че ДДС е "закотвен", то не така стои въпросът с акциза. Като член на ЕС България е длъжна постепенно да увеличава акцизните ставки, докато ги хармонизира с тези в другите страни членки - дори и без "специално" европейско законодателство, свързано със Зелената сделка.

В тази връзка от ЕК одобряват данъчна директива, която да насърчи внедряването на чисти технологии, премахването на остарелите изключения и намалени ставки, които в момента насърчават използването на изкопаеми горива. 

ЕС ще определя минимални данъци във всички страни членки за електричество и горива, когато те се използват като моторни, авиационни горива или горива за отопление. Минималните размери на данъка варират в зависимост от вида гориво и тяхното използване. Когато се използва като гориво за отопление или в двигатели, селскостопански или строителни машини, се прилагат по-ниски минимални ставки, отколкото когато се горивата се използват като моторни.

Директивата пояснява, че държавите членки имат свобода при определянето на данъците. Регламентът изисква единствено косвените данъци да имат минималните размери.

Коментари

Новини Варна