IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
Варна -3°
България
09:15 | 9 януари 2022
Обновен: 22:38 | 23 януари 2022

Защо екостикерите по колите ни се оказаха абсолютна безсмислица?

10 въпроса за спорната нова система за годишни технически прегледи

По материала работи: Слав Велев
Защо екостикерите по колите ни се оказаха абсолютна безсмислица?

Има ли полза от въведените миналото лято екологични стикери за автомобилите в България? На 7 януари министърът на транспорта Николай Събев ще трябва да отговори в парламента на въпроси, поставени в последните месеци от омбудсмана Диана Ковачева и депутати от ДБ. Но всъщност въпросът за смисъла от така наречените екостикери бе поставен от Automedia.bg още през 2019 година, когато предложението за тях още се обсъждаше на ниво работни групи, пише AutoMedia.

  
   
Независимо от възраженията, екостикерите бяха въведени през миналото лято - и незабавно вдигнаха цената на техническите прегледи от 40-45 лева преди това до средно 60 лева след стикерите. Цената щеше да си струва, ако цялото начинание имаше някакъв ефект върху чистотата на въздуха. Но всъщност смело можем да кажем, че въвеждането на екологичните групи и стикерите за тях е едно от най-безсмислените дела в историята на транспортния сектор в България.

Какъв е проблемът?

От дълги години се говори, че законодателството в България по никакъв начин не наказва по-замърсяващите автомобили - дори напротив, данъците за най-старите коли са почти символични и значително по-ниски от онези за новите.

Разбира се, всеки автомобил, произведен след 1992 година, си има категория според т. нар. екологични стандарти на ЕС - Euro 1 (до 1996), Еuro 2 (до 2000), Euro 3 (до 2005), Euro 4 (до 2009), Euro 5 (до 2014), Euro 6 (до 2025). Данъчните и други мерки срещу замърсяващите коли биха могли да се основат на тях. Но има проблем: нивата на емисии, които един автомобил е имал при излизането си от завода, могат да са съвсем различни от онези, които изпуска след 15 години неособено старателна поддръжка. А и тестовете, с които производителите измерваха емисиите на колите си, бяха меко казано ненадеждни, поне до въвеждането на новия цикъл WLTP.

Вижте 10 ключови въпроса за екостикерите ТУК

Коментари

Ernest Bigge ( преди 1 седмица )
Nutritional Products International works with product manufacturers worldwide that want to launch new health and wellness products.That is our expertise.Whether the company is a start-up or one that has been in business for decades, NPI has the knowledge and experience to guide them from shipping to placing their products onto retail shelves.As senior account executive for business development for NPI, I work daily with brands that have developed innovative products. But these compa ...
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Бай хуй ( преди 2 седмици )
Euro стандарта и еко стандарт нямат нищо общо . В евро стандарта влизат много изисквания освен екологичност , безопасност и прочие . Проблема идва ,че стикерите се дават на база година ,а не на база показатели на газ анализатор
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 13
Новини Варна