Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи две неравноправни клаузи в общите условия на договорите на туроператори. Уговорките ограничават дадени по закон права на потребителите при ползване на услуги, както и възможностите за предявяване на рекламация за некачествена услуга. По препоръка на КЗП по-голямата част от туроператорите са отстранили или коригирали тези клаузи, а за други даденият срок за това тече.
Едната неравноправна клауза, която се съдържа в общите условия на договорите на всички туроператори, съкращава срока за подаване на рекламация за некачествена туристическа услуга от 14 на 7 дни и ограничава правата на потребителя по отношение начините, по които може да подаде жалбата си.
Туроператорът предвижда представянето на рекламации относно организираното пътуване да става единствено писмено в офиса му и в срок от 7 дни след датата на завръщането. Според разпоредбите на Закона за защита на потребителите рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието с договореното. Изключването на възможността за устно подаване на жалба създава предпоставка потребителят да изпусне законоустановения срок от 14 дни за предявяване на рекламация в случай че не успее да депозира писмено оплакването си.
Другата уговорка в ущърб на интересите на потребителите е, че туроператорът не носи отговорност в случай, че по независещи от него причини се стигне до отменяне, забавяне или изменения на сроковете и условията на пътуването. Като причина търговецът посочва забавяне на самолетни полети или автобусни превози по технически или метеорологични причини (мъгли, бури, обилни снеговалежи, дъждове и др.), както и при промяна на разписанието от страна на превозвача (самолетна или автобусна компания), а също и загуба или повреда на багажа по време на пътуването. Тази клауза води до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора. Основното задължение на туроператора към потребителя по Договора за организирано пътуване е да го осъществи съобразно договореното между страните. В заплатената от потребителя цена се включва и самолетният /автобусният билет. При отклонение от договорените параметри, потребителят следва да ангажира отговорността на туроператора, тъй като именно с него се намира в договорни отношения. В случай, че вината за промяната в пътуването е на превозвача, туроператорът може да предяви регресни претенции към превозвача с оглед предявени претенции от потребител. Така също едно от основните задължения на туроператора към потребителя е пристигането на неговия багаж.
За тези и други неравноправни клаузи, които комисията е установила в общите условия на договорите на туроператори и за които е дала препоръки да бъдат отстранени, а търговците не са се съобразили от началото на 2015 г. са заведени четири колективни иска в съда за прогласяването им за нищожни.

Хороскоп за всички зодии за 10 ноември: Предизвикателства и успехи
Кое прави ремонтите на електромобилите скъпи?
Три билки при хипертония
Почина оперната прима Стефка Евстатиева
MeerKAT засече радиосигнал от междузвездната комета 3I/ATLAS
Неочаквано откритие: Момиче намери на плажа следи от гигант на 200 млн. години
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда
Спортът по телевизията днес, 10 ноември
Мачовете по телевизията днес, 10 ноември
Китаец триумфира с първа титла в снукъра
Последният във Висшата лига си намери нов мениджър
Пийте сок от нар за здраво сърце и венци
Дневен хороскоп за 10 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 10 – 16 ноември
Седмична таро прогноза за 10 – 16 ноември
Епидемия от самота и отсъствие на принадлежност мъчи съвременния човек
Приемът на мелатонин се свърза с повишен риск от сърдечна недостатъчност
Доц. д-р Красимира Христова с международно признание на световния форум по хипертония в Китай
Мобилни екипи на Националния център за психосоматика осигуряват психологична грижа за пациенти с тежки заболявания в София
Новият бум на ядрената енергия в САЩ започва със стар проблем
Хороскоп за всички зодии за 10 ноември: Предизвикателства и успехи
Българският AI стартъп, който преобразява земеделието със синтетични данни
Големи, но проблемни: Пет V8 двигателя с кратък ресурс
Изкуството на ухажването: 5 старомодни мъжки поведения, които винаги ще са актуални
Венера в Скорпион - какво очаква зодиите?
Коментари