Кресненското дефиле е един от най-опасните пътни участъци у нас/Кадър: БНТ
Бившият екоминистър от кабинета "Петков" Борислав Сандов влезе в задочен спор с пътни експерти и за АМ "Струма" в ефира на БНТ.
Кресненското дефиле е един от най-опасните пътни участъци у нас. Освен че е много опасен, е и много натоварен.
На ден минават около 11 000 автомобила, а наскоро бяха въведени нови ограничения като забрана на изпреварванията и физически разделители на пътя. Затова пътните експерти настояват да бъде довършена магистрала "Струма", която да облекчи трафика.
Това е едно от най-натоварените трасета, защото целият международен трафик за Гърция минава оттук. Построяването на магистралата е от изключителна важност не заради друго, а защото животът и здравето на хората са заложени на карта, каза Диана Русинова -главен експерт по пътна безопасност към Европейския център за транспортна политика.
Бившият заместник-министър на транспорта Ангел Попов също е категоричен, че движението по тази отсечка трябва да бъде еднопосочно, а трафикът към Гърция да се отдели.
Всеки ден мислим колко човека могат да загинат тук. Защо - защото е взето решение, което ние се двоумим дали е правилно и икономически изгодно за България. Сега при варианта, при който ще спрем магистралата - нали разбирате България колко пари трябва да върне на ЕК за нещо, което комисията е одобрила?", коментира Попов.
Спирането на строежа на АМ "Струма" през Кресненското дефиле бе единственото възможно, защото процедурата така или иначе щеше да спре през октомври. Това заяви в "Денят започва" бившият екоминистър Борислав Сандов от "Демократична България".
"Не говорим за спиране на проекта и магистралата, говорим за едно огромно забавяне, защото АПИ и МРРБ не искат да се съобразят с екологичното законодателство на ЕС и България. Миналата седмица разбих два мита - пари няма да се връщат за АМ "Струма" и фактите са, че в момента няма пари в АПИ и европейската програма за транспорт. Дори да го нямаше това решение, ние не можем да започнем, защото няма пари, те са пренасочени", обясни Сандов.
Европейската комисия е била категорична, че за изграждането на подобна отсечка трябва да има пълна оценка за влияние върху околната среда (ОВОС). Това включва и оценка за съвместимост "Натура 2000", защото Кресненското дефиле е едно от най-богатите на биоразнообразие места в България.
Борислав Сандов заяви, че през цялото време се е опитвал да убеди регионалното министерство, че това е единственото решение. Отговори и на критиките на пътните експерти:
"Проблемът с пътищата и безопасността в България е огромен, а накрая се оказа, че са виновни еколозите. 6 месеца убеждавахме АПИ, че те трябва да направят пътната безопасност в Кресненското дефиле. Те 10 години не го правиха и до средата на тази година не поставиха червена линия, не поставиха знаци, не сложиха ограничение на скоростта Нито съм виновен аз за катастрофите на "Струма", нито за тази на пътя Русе - Варна".
По думите му за изграждането на отсечката вече има избран изпълнител, макар да няма завършена екологична оценка, а бившият регионален министър Гроздан Караджов трябвало да възложи изработване на план за алтернативни трасета, откъдето да мине "Струма".
"Караджов отказа - той искаше просто да се подпише договор с избрания изпълнител "Главболгарстрой". ЕК каза - ако вие искате да построите тази магистрала, не може да предрешавате откъде да минава трасето, без да сте направили цялата процедура. И независимо дали финансирането ще е европейско или българско, ако вие нарушите екологичното законодателство, ще ви стартираме наказателна процедура".
Борислав Сандов коментира и решението на съда отново да разреши на ТЕЦ "Брикел" да работи:
"Съдът много особено за мен смята, че вместо здравето на хората и наказателната процедура срещу България в Люксембург, е по-важно няколкстотин работника да имат работа през това време въпреки огромното замърсяване."
Сандов смята, че вероятно решението на съда ще бъде обжалвано. Каза още, че към момента няма официален отговор от "Продължаваме промяната" на запитването на "Демократична България" за предизборна коалиция.
"Дали това е най-правилната стратегия предстои да разберем. Разбира се, за това е нужно ПП да са съгласни, те могат да имат други аргументи. Те казаха, че тази седмица ще вземат решението. Формално, за да можем да се явим заедно на изборите, имаме още две седмици време", каза Борислав Сандов.
Вижте целия разговор във ВИДЕОТО

Патриарх Даниил почете паметта на патриарх Максим
Разбиха престъпна група за трафик на нелегални мигранти (ВИДЕО)
България има потенциал да се превърне в медицинска дестинация на световно ниво
На Земята започнаха силни магнитни бури
Две мощни светкавици удариха повърхността на Луната
Гигантска ударна вълна се разпространява през Млечния път
Опасна ли е за Земята черната дупка Gaia BH1
Нейтън Бендон влиза в битка за респект и слава на SENSHI 29
Левски трепери: ЦСКА се намира в най-добрата си форма
Фондация „Григор Димитров“ стартира национална програма „Образование за здраве“
Ламин Ямал разкри бъдещето си в Барса
Задължителни ястия за Архангеловден
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
Гледайте Made in EU с участието на Герасим Георгиев – Геро и Иван Бърнев от 21 ноември в кината
Изберете магическо кълбо и вижте какво ви очаква
Стотици гени действат различно в мозъка на жената и на мъжа
Когнитивно-комуникативни нарушения: Скритите предизвикателства след травма на мозъка
Как да се справим със запека по време на бременност?
Уреаплазмена инфекция – една от причините за безплодие
Норвежката централна банка запази лихвите без промяна и не очаква скорошно намаление
Иновации без граници: Науката среща бизнеса в България
Лидери пропускат COP30, докато целта за 1,5°C става все по-недостижима
Най-скъпата магистрала в Европа ще бъде безплатна
България има потенциал да се превърне в медицинска дестинация на световно ниво
Джим Къртис се обясни в любов на Дженифър Анистън
Коментари