Новите еко стикери няма да изчистят въздуха, но може да провокират корупция. Това е позицията на Европейският център за транспортни политики по отношение на задължителното им въвеждане след 12 юли за всички леки коли и автомобили до 3,5 тона у нас.
Еко стикерът ще се издава при преминаване на технически преглед и ще указва "екологичната група" на превозното средство.
Според ЕЦТП обаче процесът в България не транспонира правилно Директивата на ЕП и на Съвета от 3 април 2014 г. относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, на която е базирана наредба № Н-32.
Директивата гласи, че ако при автомобил, минаващ на годишен технически преглед, се установи несъответствие спрямо екологичния стандарт, определен от производителя, повредата задължително трябва да бъде отстранена, за да бъде автомобилът приведен в годност съобразно производствените параметри.
Директивата не допуска вариант, при който да има възможност за понижаване или промяна на екологичната категория на преводното средство, поясняват от Центъра.
Те посочват, че българският вариант въвежда ново понятие -"екологични групи", което според тях е нещо различно. От ЕЦТП подчертават, че по този начин се създава възможност автомобил, който не отговаря на производствените параметри, да получи стикер за по-ниска "екологична група", без обаче да бъде задължен да отстрани повредата, като така на практика той ще продължи да замърсява.
Според тях това несъмнено е предпоставка за корупционни практики в пунктовете за технически прегледи.
Собственици на такива пунктове са изразили притеснение от липсата на неяснота относно начина, по който ще се тестват автомобилите, колко ще струва въвеждането на софтуера и т.н.
Те настояват за отговор и на въпросите дали е вярно, че въпросните нови еко стикери са отпечатани още миналата година; разполага ли КАТ с поне един лицензиран пункт за извършване на технически прегледи, а също как ще се реши проблемът с качеството на горивата в България, заради което много често автомобилите няма как да отговорят на производствените параметри по отношение на замърсяването.
За ЕЦТП остава неясно и защо е необходимо изобщо да се въвеждат подобни стикери и да се изгражда скъпа система за тяхното разчитане.
От Центъра приветстват усилията на властите за присъединяване на България към държавите от ЕС с екологичен транспорт, но настояват за отговор чия е била идеята "да се прокарва политика, която може да струва твърде много на данъкоплатеца заради риск от наказателна процедура и множество дела, които вероятно ще бъдат заведени срещу държавата".

Задействаха BG-ALERT за четири бургаски села заради преливане на реки
Катастрофа с ТИР затвори Прохода на Републиката
Стара Загора празнува: СУ "Иван Вазов" отбеляза 130 години
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Херо: Късметът ни обърна гръб
Левски да внимава: Лудогорец вече приключи с издънките
Генчев хвали ЦСКА и заяви: Футболът е игра на нерви
Седмична таро прогноза за 8 – 14 декември
Любовен хороскоп за 8 – 14 декември
„Атомни навици. Наръчник за постигане на мечтания живот“ от Джеймс Клиър
Как да растем заедно, когато приоритетите се променят?
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Scope Ratings потвърди кредитния рейтинг на България А- със стабилна перспектива
Катастрофа с ТИР затвори Прохода на Републиката
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Какво представлява диетата „планк“ – Истината зад една от най-популярните рестриктивни диети
Край на ретроградния Меркурий, 5 зодии си отдъхват
Коментари