IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Икономика
13:20 | 11 юли 2014
Обновен: 14:01 | 10 май 2024

Ограничават възможността на фирмите да обжалват обществени поръчки

Ограничават възможността на фирмите да обжалват обществени поръчки

По материала работи: manager
Ограничават възможността на фирмите да обжалват обществени поръчки

Правителството прие Тарифа за таксите, които се събират за производствата по Глава единадесета от Закона за обществените поръчки пред Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд. Тарифата е изготвена от експерти от Министерството на правосъдието, администрацията на МС, Агенцията по обществени поръчки, КЗК и съдии от Върховния административен съд, съобщава КРОСС.
Според промените в ЗОП, в сила от 1 юли т. г., за обжалване на процедури пред КЗК и ВАС се дължат пропорционални държавни такси. С тарифата те се определят на 2% от посочената от възложителя прогнозна стойност на обществената поръчка или на обособената позиция от нея. Въвеждат се и граници. Таксата не може да бъде под 850 лв. и не може да надхвърли 15 000 лв. За касационните производства пред ВАС таксите са съответно 375 лв. - минимална, и до 7500 лв.
Досегашният размер на таксите за обжалвания по ЗОП беше 850 лв. или 1700 лв., в зависимост от случая.
Според управляващите въвеждането на пропорционални такси е обосновано от трайната тенденция в последните години да расте броят на подадените неоснователни жалби, което забавя провеждането на процедурите и спира реализацията на проекти. Дава се пример, че през 2009 г. от 876 жалби по процедури за възлагане на обществени поръчки пред КЗК и ВАС са уважени 450, което представлява 51,37% от всички. За сравнение, през 2013 г. са обжалвани 15,08% от всички обществени поръчки и от 1394 жалби са уважени едва 450, или 27,17%. Т.е. идеята е да се спре трайната тенденция за нарастване на неоснователните жалби е в ущърб на възложителите и на сроковете за усвояване на бюджетни средства, включително на предоставените от фондовете на ЕС. От друга страна представителите на малкия и среден бизнес се притесняват, че така ще се обезсилят и малките надежди на фирмите участници в обществени поръчки да си защитават правата по установения ред. Те очакват рязко намаляване на броя на обжалването и като резултат от това пълна свобода за възложителите да си правят каквото си искат, защото обжалване ще могат да си позволят само големите и мощни фирми, а според тях това е пореден удар срещу малките и средните предприятия.
Представителите на малките фирми очакват възложителите масово да обявяват напълно нецелесъобразно колкото се може по-големи поръчки с цел избягване на обжалване, което да доведе до предприемане на всякакви нерегламентирани действия с оглед решаване на споровете извън установения легален начин.
Изключително ще бъдат затруднени и по-малките възложители при уважаване на жалби, респективно задължение за възстановяване на внесените такси. Представеният пример е за малка община, срещу която са заведени няколко жалби по едно решение за възлагане на обществена поръчка и същите са уважени.
Според управляващите обаче, предлаганите пропорционални такси са в съответствие с конституционните принципи за съобразяване на таксите с доходите и имуществото на гражданите и за неограничаване на достъпа до съдебна защита. Възприетият подход е аналогичен на използвания при определяне на държавните такси, събирани от съдилищата по Гражданския процесуален кодекс. Таксите за обжалване по ЗОП обаче са значително по-ниски - по ГПК се дължат такси 4% от обжалваемия интерес. Няма и горна граница.

 

Коментари

Новини Варна