Всеки един автомобил с течение на годините губи от цената си. Но ако преди собствениците на превозното средство го използваха дълго време, сега на вторичния пазар все по-често се срещат коли на три-четири или пет години. Някои от тях се продават за 60% от първоначалната им стойност, но други не успяват да постигнат дори 30%. От какво зависят тези загуби в цената, разкриват експерти на пазара на автомобили на старо.
На първо място цената зависи от състоянието на автомобили и неговите технически характеристи. Също така много важни са марката и модела на продаваната кола. Например, някои автомобили за 5 години губят до 50% от стойността, докато при други намалението е по-малко - до 20%.
Както показват изследванията, за първите 3 години на експлоатация моделите губят между 15 и 40% от първоначаната си цена. Ако един автомобил с бензинов двигател струва 10 000 евро като нов и изминава до 20 000 км на година, то стойността му пада с около с около 830 евро на година. Така се получава, че една кола на 3 години вече струва около 7500 евро при пробег от 60 000 км. А на практика тя почти не се отличава като технически характеристики от напълно нов автомобил.
За определяне на цената пазара на автомобили на старо влияят няколко фактора. Основният е политиката на автомобилния производител. След 3-4 години ползване на даден модел излиза негова обновена версия, а понякога и следващо поколение. Това автоматично означава, че предишният модел поевтинява още като нов с 15-30%.
Важно е и качеството на продаваните автомобили. Не е тайна, че преди 10 и повече години то беше далеч по-високо, докато сега собствениците често се жалват от проблеми и дефекти още на новите си коли. Това се случва дори при само година ползване, което също оказва влияние. Има модели, като китайските например, които на 5 години са загубили до 70% от първоначалната си цена.
Случва се и друго - при някои марки, които са доказали надеждността си през годините, дори след 5 години употреба цената на техните модели остава висока. Тя може да бъде дори 60-70% от първоначалната. За това помага популярността на бранда на пазара, както и наличието на добра търговска мрежа и лесния достъп до резервни части.
Например, ако един производител не е особено популярен в дадена държава, може да има трудности с обслужването на автомобила и в осигуряването на резервни части за него. Затова и най-популярните марки задължително са асоциират с лесно обслужване и ремонт. В същото време моделите от премиум-брандовете се обезценяват по-бързо, тъй като при тях обслужването е по-скъпо, а и данъкът е по-висок.
Опитът показва, че даден автомобил губи от първоначалната си цена още в момента, в който напусне шоу-рума на производителя. Практиката показва, че дори седмица по-късно стойността му е намаляла. А като цяло трябва да се отчитат не само техническото състояние и характеристиките на модела, но и марката, условията, в които се ползва колата (например дали е на частно лице или на голяма фирма), марката, а също така и данъците, които ще струва на собственика си.
Коментари