Днес много хора прекарват по няколко часа на ден в социалните мрежи, макар че не всички осъзнават това. Не всеки знае що е то социална мрежа. (Дори не се и пита.) За много от хората важна е комуникацията с техните приятели, роднини и колеги. Важни са промоциите на любимите им марки, за които да научават първи. Важно е да научат кой какво, от къде и кога си е купил и къде е бил.
През последните няколко години социалните мрежи станаха неотменна част от живота на хората и компаниите. Те промениха не само начина, по който общуваме помежду си, но и как взаимодействаме с марките и продуктите, как консумираме информация, как взимаме решения, как формираме и изразяваме мнение.
Социалните мрежи са социално явление. Като всяко такова, те са обект на широки дискусии. В момента, сред маркетинг специалистите, има два лагера – единият твърди, че социалните мрежи са безсмислена мода, която ще премине и ще отшуми. Другият лагер настоява, че социалните мрежи са материализация на човешката еволюция.
Реалистите обаче гледат на социалните мрежи като на инструмент, създаден от хората и като такъв – нито е перфектен, нито в него се откриват божествено зрънце или дяволски кълнове. И съвсем не е учудващо, че все повече компании започнаха да обръщат огромно внимание на присъствието си в дигиталния свят и да го използват като основен канал за ангажиране на аудиториите със своите марки и продукти. Диалогът с потребителите стана далеч по-важен от разпространяването на рекламни послания. В миналото марките бяха свикнали да говорят "от трибуната" и комуникацията протичаше едностранно - от бранда към крайния потребител. Днес същността на тази комуникация е коренно различна. Тя въвлича брандовете и техните фенове в непрестанен процес на обмяна на информация, споделяне и равнопоставен диалог помежду им.
В тази нова медийна среда фигурата на специалиста по маркетинг в социалните мрежи ще заема все по-централно място в маркетинговите екипи на организациите. Защото макар, че повечето хора днес са запознати до известна степен със социалните мрежи от лична гледна точка, има разлика между това да използваш социалните мрежи, за да си в час с последните събития около новото гадже на приятелката ти и това да използваш социалния уеб, за да помагаш на компанията си да постига бизнес цели. А да се постигат бизнес цели е именно основната задача на специалиста по маркетинг в социалните мрежи. Той трябва да "очовечава" марките, като ги приближава до ежедневния живот и навици на хората. Той не просто пуска статуси във Facebook и пише туитове в Twitter. Той трябва да създава преживявания за потребителите, да ги образова, да ги забавлява. Той умее да мисли стратегически и да представя информацията и визуално. И тъй като социалните мрежи никога не спят, в тази професия не съществува работно време "от 9 до 5". Затова най-голямото предизвикателство пред работещите в сферата е да бъдат непрекъснато в крак с промените и да се адаптират бързо към динамичната среда. А за компаниите, които наемат такива професионалисти – да им дават свободата да реализират идеите си и да ги оставят да избират най-ефективните инструменти за работа. Тази нова професия е подходяща за всички млади хора, които притежават нестихващо любопитство, усет към общуването и способност да разказват вълнуващи истории с помощта на социалните мрежи.