IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 21°
Новини Варна
08:30 | 9 юли 2021
Обновен: 14:45 | 23 май 2024

Лекото метро минава през Морската градина и центъра

Варненци: Липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница

По материала работи: Слав Велев
Лекото метро минава през Морската градина и центъра

Обществено обсъждане на проекта за изграждане на градска железница (леко метро) във Варна се проведе в късния следобед вчера в зала „Пленарна“ на Община Варна.  Проектът беше качен преди три седмици в сайта на Общината, а линкът за отварянето му беше обявен и на пресконференция тогава, предаде Радио Варна.

Варненци: Липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница

Обществен интерес имаше, залата се изпълни повече от половината. Сред гражданите имаше архитекти, проектанти, инженери, както и пряко засегнати от бъдещото трасе на метрото, в така изготвения проект. Надделяващото мнение от хората беше, че в предварителната документация липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница във Варна (пътникопоток, приходи, разходи, цена на бъдещия билет, сравнение с обхвата на градския транспорт сега). Зададени бяха въпроси като - защо тя заобикаля големи квартали като Владислав Варненчик и Кайсиева градина, защо не е имало предварителна дискусия със специалисти, защо няма конкурс за избор на проектантския екип и с какво е аргументирано залагането на подземно трасе през Морската градина и центъра, вкл. под археологически резерват „Одесос”?

С какво е аргументирано подземно трасе през Морската градина и археологически резерват „Одесос”?

Това е заложено в Част 3 на проекта, която единствена от общо седемте части на железницата не е заложена в настоящия ОУП на Варна, приет през 2012 г., отбеляза инж.Марин Михайлов от проектантския екип. Самата Част 3 има три разработени варианта, от които да избере възложителят Община Варна, допълни Михайлов. Един от тях предвижда лекото метро да минава подземно през Морската градина до ж.п.гарата. Ако Част 3 бъде одобрена ще се наложи да бъде актуализиран настоящият ОУП на града.

От проектантския екип поясниха, че подземното преминаване през историческия център ще е на дълбочина от 6 метра и повече, така че да не се засяга културно-историческото наследство.

Реализацията на проекта за леко метро зависи от икономическата обосновка, каза заместник-кметът Христо Иванов. По този повод хора от залата му от отговориха, че на този етап липсва информация за даване на мотивирана подкрепа или отхвърляне на проекта.

Христо Иванов обяви още, предстои обявяване на задание за проектиране, след което отново ще има приемане и обществено обсъждане. След това е етапът на обявяване на обществена поръчка за избор на изпълнител  и накрая поетапна процедура за финансиране, което се очаква да бъде държавно и проектно. 

Предпроектните проучвания са извършени от „СПАТО“ ООД. Анализите разглеждат различни варианти на изграждане на железницата, успоредно с разширяването и продължението на бул. „Цар Освободител“ до Летище-Варна, както и до Индустриална зона-Варна. Проектът е съобразен изцяло с изискванията на ЕС за нови екологични системи за транспорт в градски условия.

Разработката предвижда 7 участъка на трасето на железницата, на които е направен подробен анализ на възможностите за реализация на скоростен екологичен транспорт:

1. От Летище Варна до бул. „Христо Смирненски“ по бул. „Цар Освободител“. Дължина – 6,635 км, наземно автономно жп трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с булеварди и улици.

2. От Летище Варна до Индустриална зона Варна. Дължина – 16,618 км, наземно автономно жп трасе, южно от АМ „Хемус“, съгласно ОУП на Аксаково. Особености – незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

3. От бул. „Христо Смирненски“ до жп гара Варна. Дължина – 4,394 км, подземно железопътно трасе. Особености – силно застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с булеварди и улици.

4. От бул. „Христо Смирненски“ до КК „Златни пясъци“. Дължина – 18,019 км, наземно, автономно железопътно трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – смесено застрояване в градската част и незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания на булеварди и улици.

5. Отклонение от участък 2 от общински път VAR 2021 (/I-2/-Игнатиево) през село Казашко и планиран мост над Варненското езеро, направление – с. Приселци и град Бяла. Дължина – 14,933 км, наземно, автономно жп трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

6. Отклонение от бул. „Цар Освободител“ до ул. „Девня“ по бул. „Република“, дължина – 2,885 км, наземно, автономно жп трасе. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

7. Отклонение от пътен възел до Летище Варна до гр. Аксаково. Дължина – 3,35 км, наземно, автономно жп трасе, съгласно ОУП на Аксаково. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

Мненията на архитекти чуйте ТУК

Коментари

Новини Варна