IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Новини Варна
07:35 | 29 май 2025
Обновен: 17:41 | 30 май 2025

Ще бъдат ли увеличени общинските такси във Варна, решава днес Общинският съвет

В предварителния дневен ред на сесията са включени 12 точки

По материала работи: Слав Велев
Ще бъдат ли увеличени общинските такси във Варна, решава днес Общинският съвет

Общинският съвет във Варна се събира на редовно заседание в 10:00 часа в зала „Пленарна“ на Общината. В предварителния дневен ред са включени 12 точки. 

Съветниците ще решат дали да одобрят актуализация на общинските такси и цени на услуги във Варна. Предложението на кмета за повишение на таксите получи подкрепата на финансовата комисия. 

Годишната програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост също фигурира в дневния ред. Документът, който отразява намеренията на администрацията по отношение  общинската собственост за 2025 г., трябва да бъде приет преди бюджета на Община Варна.

 

Съветниците ще решат дали Община Варна да поеме дълг в размер до 23,5 млн. лева за съфинансиране на важни проекти от обществен интерес. Друг финансов въпрос, който ще бъде разгледан, е отпускането на средства от общинския бюджет за строителството на три нови социални центъра в ж.к. „Възраждане“. 

Строителната забрана в  местност Свети Никола и отпадането й за част от територията на селищното образувание също ще бъде сред темите на сесията. 

Съветниците ще решат дали да подкрепят предложение за промяна в правилата за финансиране от общинския фонд в подкрепа на регистрираните социални предприятия. 

Последна точка  е с дискусия с гражданите.

Вчера кметът на Варна Благомир Коцев излезе с пост в социалните медии за днешната сесия. "Общинският съвет на Варна отново ще гласува вдигането на таксите за строителния бранш. Предния път решението за повишаването им беше съборено от областния управител. Сега аргументите, с които това бе направено, не са налице и вотът би трябвало да е успешен. Не мога да обясня защо това е толкова важно, без да разкажа на варненци къде отиват парите им и как вдигането на таксите ще помогне на града", заяви Коцев.

Ето какво пише той;

"Бюджетът на Варна е 695 милиона лева, но се усеща като 1 милион.

Повече от половината от средствата в бюджета са държавно делегирани средства. Отиват за заплати на хилядите държавни служители в общинските структури. Това съвсем не са само чиновниците в Общината, районните кметства, общинските предприятия и дружества, а всички служители в образователната система до 12 клас – детски ясли, детски градини, училища. Всички те се издържат от бюджета на Варна, а в тази си част той се захранва от държавата.

От оставащите 350 милиона, капиталовата програма, с която се правят основни ремонти и се гради инфраструктурата, е около 90 милиона. Остават по-малко от 260 за общински дейности, които се финансират от местни приходи, генерирани в самата община.

65 милиона или една четвърт отиват за заплати и осигуровки. Над вече описаните 350 милиона.

С други 30 милиона дофинансираме държавни дейности, като тук все пак частично влизат осезаеми неща като текущи ремонти, храна за децата по линия на ОП „Комплекс за детско хранене“ и издръжката на Регионалния исторически музей.

21 милиона са средствата за общинските програми. Тук влизат всички пари за култура, всички пари за здравеопазване и всички пари за социално подпомагане на деца, пенсионери и хора в неравностойно положение.

13 милиона са всички пари за спорт. В тях влиза целият спортен календар на града и всяко събитие в него, издръжката на спортните бази, заплати и осигуровки.

49 милиона е издръжката на публичния транспорт. Това включва 14 милиона за безплатните карти за учащи и пенсионери, издръжката на ОП ТАСРУД и общинската дотация на „Градски транспорт“ ЕАД.

И ето че от бюджет близо 700 милиона, за градската среда останаха около 10%.

56 милиона от тях са за чистота в т. нар. план-сметка „Чистота“. Тези средства не могат да бъдат пипани. Всеки лев от такса смет отива обратно в дейностите по почистването на общината. Сметоизвозването, шахтите, деретата, клетките за отпадъци, зимната поддръжка – всичко се захранва от тези 56 милиона лева.

За текущи ремонти и поддръжка на градската среда Варна разполага с бюджет от 5 милиона лева, който тази година по наша инициатива е с 30% повече от предходната.

За озеленяване имаме други 5 милиона, които също по предложение на екипа ми, са с 25% повече от миналата година.

С останалите средства поддържаме приюта за бездомни кучета в Каменар и зоопарка. Каквото остане, е за осветление, ток и издръжка.

Във Варна няма нито един човек, който да отрече, че проблемите на града са свързани със сметоизвозването, рушащата се инфраструктура и неугледна градска среда. Въпреки това процентът, който отива за чистота е по-малко от 8 на 100, а за поддръжка – 2%!

И така във Варна има култура, има образование, има спорт, има социална политика, има безплатен транспорт, но липсва елементарна инфраструктура, а за поддръжката й дори не говорим.

За да удвоим косенето и пръскането против насекоми, за да сложим нови крушки на уличните лампи, за да махнем тревата по фугите, за да боядисаме парапетите, за да сложим нови плочки, за да стегнем детските площадки, трябва да вдигнем таксите за строителите.

Това ще генерира близо 11 милиона лева повече всяка година, които, ако Съветът благоволи, ще инвестираме до стотинка в поддръжката на града. Това е единственият начин публичната инфраструктура поне да започне да догонва частното строителство.

Затова нека не изпадаме в спекулации за целесъобразността на тези допълнителни средства, или пък за цените на имотите.

Варна е градът с най-скъпите имоти след София при положение, че строителният бранш плаща най-ниските такси от всички големи градове в България. Да се покачат цените на имотите още, би означавало цени като в София, но с пъти по-ниски такси за строителите, защото те ще останат такива дори след актуализацията. Тоест, ако маржовете за строителния бранш досега бяха най-големите в страната именно във Варна, то да се качат цените на имотите заради покачването на таксите, би означавало, че строителите искат да си запазят тази привилегия на всяка цена.

Нямам нищо против строителният сектор да се развива и да печели. Но не и за сметка на начина, по който изглежда морската ни столица.

Вдигането на строителните такси е необходимост и път напред за Варна. Надявам се общинските съветници отново да го подкрепят, а областният управител този път да не го спъва."

Коментари

Новини Варна