Красимира Антонова е психолог по образование. Основател е на Асоциацията на родители на деца с дислексия „Достъпен свят“ – Варна. Инициатор е на инициативата „Научи ме да уча“, благодарение на която вече трета година през лятната ваканция деца с дислексия са подпомагани от специалисти да наваксат дефицитите си. Срещнахме се с Красимира, за да си поговорим за особеностите и ранните маркери на състоянието, както и за това колко е важна ранната интервенция и каква трябва да е ролята на родителите, за да подпомогнат максимално развитието на децата си.
- Разкажете ми малко повече за състоянието дислексия, какви са неговите характеристики?
- То се диагностицира основно при деца, които са вече в училищна възраст. Не можем категорично да говорим за дислексия, преди децата да са получили начално ограмотяване, но има белези и преди това, въпреки че те не са достатъчни, за да се постави подобна диагноза.
- Какви са тези най-ранни белези?
- Обикновено такива деца имат трудности с говора, а когато едно малко дете има речеви дефицити, често след това в училищна възраст развива дислексия. Има различни други маркери – детето с дислексия трудно се ориентира в посоките, за разлика от своите връстници, които до шестата си година вече са наясно кое е ляво и кое дясно. Те имат проблеми и с ориентацията във времето - както в сезоните, така и в рамките на деня – кога е сутрин, кога обяд, трудно се научават да познават часа. Децата с дислексия и в по-късна възраст изпитват определени трудности, но това не означава, че не наваксват изоставането си до голяма степен, когато се работи с тях.
- Дислексията преодолимо състояние ли е?
- Тя е вродена и в това отношение остава за цял живот. Не е заболяване, при което да пиеш някакво хапче, или да те оперират и да се оправиш. Това е начин на физиология. Но много от дефицитите се компенсират, когато от ранна възраст се разбере, че има проблем в развитието, и детето работи със специалист. Все още и в световен мащаб учените не са категорични по въпроса с дислексията. Едно е ясно – нещо по веригата на обработка на информацията се къса – дали в слуховата или във визуалната преработка, но дефицит има. Това е основният признак на дислексията. Такива деца трудно четат, когато пишат, обръщат буквите, бъркат букви, защото на практика така ги виждат. Например при ръкописно А те може да не виждат чертичката и да го прочетат или напишат като О. Не защото не знаят буквата, ако ги накараш специално да напишат буквата А, те ще я напишат правилно, но в случая просто така я виждат.
Ако проблемът е при визуалната обработка на информацията, напълно е възможно да бъркат и цифрите, да не ги дешифрират точно като знаци.
Когато имат дефицити по отношение на слуховата обработка, те правят много грешки при диктовка, имат трудности и в разбирането. Могат да се открият по това, че правят специфични грешки освен другите, свързани с неусвояване на определени граматични правила. Един учител би трябвало това да го разбира.
Децата с дислексия имат пречка в обработката на информация, но това не засяга интелекта им, той не е увреден, когнитивните им функции са наред.
Доста голям процент от децата, които проявяват дислексия, имат и проблем с вниманието и концентрацията. Все още няма единно становище кое е причината и кое следствието - дали дефицитът на внимание е белег на дислексията или обратното – това, че те не умеят да разбират другите, ги провокира да се разсейват.
- Родителите ли трябва да забележат отклонението в развитието на детето си и кой специалист диагностицира състоянието?
- Родителят най-добре познава детето си. Но някои родители не отдават нужното значение, виждат, че детето не прави някои неща като връстниците си, но се надяват да израсте проблема и да навакса. Има случаи, когато детето трудно проговаря, например до три години нищо не казва, но сред близките се носи един мит – то ще проговори изведнъж... Но не проговаря... Има и други подобни ранни маркери – например не могат да научат цветовете, нещо, което е характерно също за дислексията. Всички симптоми трябва да се огледат от съответния специалист. Например, ако на едно дете му говориш и то не възприема, предполагаш, че то не те разбира или не те чува. Първото, което трябва да провериш, е дали няма проблем със слуха. Тръгва се от специалист уши-нос-гърло. Трябва да се види също има ли проблем с очите при очен лекар. Ако се установи, че детето няма проблеми в тази посока, а не дава знак, че разбира речта, трябва да бъде прегледано и от невролог или психиатър. Когато се установи, че става въпрос за дислексия, детето трябва да работи с логопед и психолог.
- В каква възраст категорично може да се постави диагнозата дислексия?
- Категорично след първи клас, когато детето започне да работи с букви, тогава става ясно.
- Състоянието единствено в областта на трупането на познания ли дава отражение, или и в емоционален аспект?
- Няма как, при хората всяко нещо, което се случва, винаги се отразява на емоциите. При децата с дислексия има големи проблеми в емоционалното им развитие. Когато ги карат непрекъснато да правят нещо, което не могат, разбира се, че това се отразява и на самочувствието и на самооценката им. В зависимост от темперамента си детето, ако е по-буйно - става агресивно, ако е по-флегматично, се затваря в себе си, няма приятели. Те живеят с идеята, че каквото и да се опитат да направят, няма да успеят, ще се изложат.
- Казахте, че на децата се отразява емоционално много зле, когато ги карат непрекъснато да правят нещо, което не могат. По Ваше наблюдение учителите правят ли усилие да разберат спецификите на състоянието дислексия и да се съобразят с нуждите на децата?
- Зависи от личността. Срещат се и такива, но като цяло учителите не са склонни да правят за едно дете нещо извънредно, особено в по-горните класове. До 4 клас, когато в класа има 1-2 учители, има преподаватели, които полагат усилия,опитват се нещо да направят за всички деца, търсят начини. Ние постоянно ги обвиняваме в немарливост и нежелание, но вярно е и другото, че наистина нямат възможност, имат определени часове, в които е разписано какво трябва да се случи, какъв обем от учебен материал трябва да се премине, а на едно дете с дислексия му трябва много повече време, за да възприеме, но няма кой да му го даде. В България се говори много за адаптацията на деца със специални образователни потребности, разкриха се ресурсни центрове, има ресурсно подпомагане в училищата и детските градини. Всичко това звучи добре, но за адаптацията на деца със СОП май само си говорим. На практика не се получава особено. В България, разбира се, парите както винаги не стигат за нищо, ресурсните учители са много малко и един ресурсен учител има да работи с 10 - 15 деца. На едно дете ресурсното подпомагане на практика е два пъти в седмицата по 40 минути. Недостатъчни са и обученията, които повишават квалификацията на учителите. Трябва да има диференциран подход – с едно дете с дислексия се работи по един начин, с дете с умствена недостатъчност - по друг начин, с дете с хронично заболяване - по трети, а те всичките се водят деца със специални образователни потребности – в това число са и аутисти, и диабетици, и деца с проблеми в опорно-двигателния апарат.
- Кой би трябвало да насочи масовия учител как да работи с децата с дислексия и как се случва в практиката, какъв е Вашият опит?
- Трябва държавата да има специална политика, министерството трябва да има програми, според които учителите да ги включват в различни обучения, и то осъвременени, според най-новите открития в областта. И както вече казах – най-важното е да има диференциран подход съобразно конкретните нужди на децата с различни специални потребности, не бива те да се поставят под общ знаменател.
- А какво се случва в практиката?
- Всичко е оставено на инициативата и добрата воля на родителите. Ако родителите виждат проблема и искат да помогнат на децата си, търсят начини. Това е главно в областта на частните практики. Разбира се, има ресурсен и логопедичен център, но техният капацитет е прекалено малък, за да обхване всички деца, които имат нужда, и то с необходимия интензитет. Много деца остават необхванати.
- Когато децата индивидуално работят с логопед не съществува ли риск от т.нар кабинетни резултати, т.е. те да напредват и да показват определени резултати по време на терапията, но да не успяват да го приложат във всекидневието си – в училище, детската градина и вкъщи, когато няма специалист, който да ги подпомогне на терен и в контекста на група?
- Всичко е много проблемно. Ако няма единна система, няма кой знае какви резултати. Лошо е, когато няма единомислие в интерес на детето между родители, специалисти, училище и министерство. Всичко, което се прави, е на парче.
- До каква степен може да се наваксат дефицитите на състоянието дислексия?
- При хората с дислексия проблемът се засилва, когато са разтревожени и притеснени, като при всеки човек. Ако се съсредоточат и ако са отработили нещо, което знаят, че не виждат правилно, няма да имат проблем. За тях е много характерно това, че веднъж един текст могат да го прочетат правилно, но след 10 мин. могат и да направят грешка. Емоционалното им състояние влияе върху резултатите, но не само, има го и физиологичният проблем.
- Семейната среда оказва ли съществено влияние върху тяхното състояние?
- Разбира се, както при всички нас. Тя може да увеличи емоционалните увреждания. Децата с подобни дефицити обикновено порастват доста несигурни и това им чувство може да бъде засилено от отношенията в семейството.
- А наследствено ли е състоянието?
- Не може да се каже със сигурност, науката все още не е категорична по този въпрос. Непрекъснато излизат нови и нови изследвания, но все още нищо не е на 100%.
- А какво е правилното поведение на родителите в случай, когато разберат, че детето им има дислексия?
- Трябва да намерят веднага човека, с когото детето да работи. Изобщо не трябва да се чака! Най-важното време, през което много от дефицитите се компенсират, е докъм 10-годишна възраст, ако с детето се работи активно. Това е едното, което родителите трябва да направят. Самите те трябва също да се запознаят със състоянието, за да знаят с какво и как да помагат вкъщи на децата си. И най-важното е да бъдат търпеливи.
- Как възприемат другите деца едно дете с дислексия?
- Процесът е двустранен. От една страна, децата гледат малко по-различно на едно дете с дислексия, защото то не може много неща и в техните очи е аутсайдер. Както вече казах, състоянието има много индивидуални проявления, зависи какво и как е засегнато. При някои са засегнати само четенето и писането, но други имат дълбока дискалкулия. Някои имат и диспраксия – на тях им е трудна координацията и те в училище са слаби и по физическо. За едно момче е характерно да рита топка, когато то не може да играе футбол като другите, те не го приемат, гонят го, въпреки че то иска да рита с тях. Как да му се отрази това на детето?!
- Една адекватна психологическа намеса и помощ може ли да им помогне да преодолеят този проблем навреме? Какви възрастни стават тези деца?
- Аз винаги казвам и при разговорите с познатите си, че адекватната психологическа помощ е полезна за всеки. Така е и за децата с дислексия. Добре е да работят с психолог както индивидуално, така и групово, за да се отработват намясто всички трудности, които изпитват в поведението и социализацията си. Психологическата помощ е много важна. Нужно е на нея да разчитат и родителите. Но те много трудно приемат тази идея.
ПОЛИНА ПЕТРОВА
Снимка ПЛАМЕН ГУТИНОВ

Роби Уилямс губи зрението си заради инжекции за отслабване
Три зодии ще се радват на късмет в седмицата от 17 до 23 ноември
Путин и Лукашенко ще се срещнат два пъти до края на 2025 г.
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Спортът по телевизията днес, 16 ноември
Мачовете по телевизията днес,16 ноември
Цветомир Найденов се подигра на национал на България
Християн Петров: Опитваме се да потушим напрежението, но е много трудно
Таро карта за 16 ноември, неделя
Дневен хороскоп за 16 ноември, неделя
10 подправки, които да отглеждате във вода
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
Повече от половината хора с диабет в света остават недиагностицирани
Изкуствен интелект ускорява създаването на синтетични антитела
Нарушеният слух в бъдеще може да се лекува с…виагра?!
Повишена функция на щитовидната жлеза при деца - на какво може да се дължи?
Ердоган и Путин има на какво да научат Запада
Роби Уилямс губи зрението си заради инжекции за отслабване
В момента властва алчност на пазара
Загадката на Peugeot 206 или как работи торсионното му окачване
5 съжаления, които преследват хора, които са си мислели, че бракът им ще трае вечно
4 зодии, които са непредсказуеми
Коментари