При покупката на смартфони потребителите внимателно да проучват обектите и да избират оторизирани търговци. Офертите в социалните мрежи и електронните платформи на принципа на споделената икономика невинаги дават гаранция за произхода и качеството на предлаганите устройства. Този коментар направи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в студиото на Bloomberg TV Bulgaria по повод наскоро разпространените данни от глобално проучване на изследователската компания Counterpoint Research, според което хората сменят смартфоните си средно на 21 месеца.
„Ако телефонът се закупи, включително и онлайн, от официални представители на съответните производители, тогава има законова, много често и търговска гаранция. Тя дава на потребителя правото при дефект на устройството да предяви претенция към търговеца и съответно той да има задължението да го ремонтира за своя сметка в едномесечен срок. А когато това стане в първите шест месеца след закупуването, потребителят въобще не е необходимо да доказва причината за дефекта”, разясни Маргаритов.
По отношение на разходите Маргаритов препоръча хората да не си купуват нещо, което не им трябва. „Ако един телефон е със свръхвъзможности, но те не са ни необходими, това би могло да доведе само до нежелани допълнителни разходи”, посочи той, като обърна внимание и на това да се преценява доколко офертата действително е изгодна. „Понякога цената на устройството е много ниска, но това е съпровождано с абонаментни планове, които предполагат по-сериозни разходи”, каза председателят на КЗП. Той обяви, че Комисията вече е постигнала споразумение и с трите мобилни оператора за облекчаване на неустойките при предсрочно прекратяване на договор. „Когато има срочен договор и потребителят желае да го прекрати без конкретна причина предсрочно, той дължи максимум три такси като неустойка, а не всички до края на периода. Но, ако при сключването на договора е било закупено мобилно устройство, се дължи обратно и съответният остатък от цената му”, допълни Маргаритов.
Статистиката сочи, че от над 20 000 оплаквания в КЗП годишно около 30% касаят телекомуникационните услуги. В изминали периоди процентът е бил и по-висок, но вече и други сфери на потреблението навлизат с повече сигнали. „Дължи се на факта, че всеки от нас има такова устройство, затова чисто статистически вероятността да се случи някакъв проблем е по-голяма, отколкото в други сфери на потреблението”, обясни Маргаритов. По думите му най-често оплакванията са по повод дефекти и отказ на търговеца да ремонтира безплатно устройството, въпреки че то все още е в гаранция. „Често търговците отказват ремонт, защото твърдят, че в устройството има инсталиран нерегламентиран софтуер, който е причинил повредата. Затова трябва да бъдем предпазливи, когато към нас се отправят оферти за инсталиране на различен софтуер, например игри, тестове и т.н., тъй като те могат да съдържат някакви вируси”, даде пример председателят. Понякога обаче търговците злоупотребяват с това и неоснователно отказват да извършат рекламация или изискват заплащане. „В големия брой случаи успяваме да съдействаме на потребителя да получи или ремонт на повреденото устройство, или – ако това е невъзможно – замяната му с друго или връщане обратно на парите”, подчерта Маргаритов. Той посъветва търговците да приемат рекламациите на потребителите, да разглеждат всеки случай с необходимото внимание. Когато пък отправят оферти, да не спестяват важна информация, за да може потребителят да направи своя правилен избор.

Коледни добавки за пенсионерите по-скоро ще има (ВИДЕО)
Личен фалит - как се обявява и кога длъжникът е недобросъвестен
КС: Председателят на НС няма право да блокира национален референдум
Дефицит на две вещества може да доведе до развитието на зрително увреждане
Франция ще тества в орбита спасителен скафандър за бъдещ пилотиран кораб
НАСА представя материали за 3I/ATLAS на специален брифинг: Какво да очакваме
Vega C ще изведе в орбита южнокорейския KOMPSAT-7 на 28 ноември
Гутева свири на Рома в Шампионската лига, Гидженов ще помага!
БФС глоби три клуба заради бесните им фенове
Малките "лъвчета" удариха Молдова за престиж
Къщата-музей на Наим Сюлейманоглу е дълбоко уважение към един шампион
10 постни рецепти за Деня на семейството
Нумерологична прогноза за 2026 година
Шоколадов тарт без печене и без захар
Beverly Hills Polo Club: Спортен шик за есента
Карфиолът предпазва от рак и помага при отслабване
Балканска нефропатия – ендемично заболяване водещо до бъбречна недостатъчност
Масло от шипка и ползите му за здравето
450 абсолвенти от Випуск 2025 на Факултета по обществено здравеопазване получиха дипломите си на тържествена церемония във Варна
Пореден срив: Проблем с Cloudflare спря достъпа до множество сайтове по света и у нас
Пазарът на облигации няма да спаси британския премиер или неговия финансов министър
Регенерираните гуми набират популярност. По-евтини, но дали са безопасни?
След Ерик Дейн – още един актьор от „Анатомията на Грей“ е диагностициран с тежко заболяване
Дженифър Анистън съжалява, че Матю Пери не е намерил щастието
Коментари