Над 40 информационни материали бяха разграбени само за минути от информационния щанд на Европейския потребителски център България, който e към Комисията за защита на потребителите. „Това се случва рядко, споделиха организаторите, защото в други градове по цял ден минават далеч по-малко заинтересовани хора“. От Варна стартира вторият лъч от информационна кампания „Вашите права“, която ЕПЦ България организира на различни места по българското Черноморие.

Целта на инициативата е да се информират хората за техните права, когато пътуват, пазаруват или се обучават в рамките на Европейския съюз. Торбичките с брошури съдържат полезна информация и съвети за това какво трябва да направят, ако самолетът им закъснее или багажът им бъде загубен при полет, както и как да реагират, ако имат проблеми с покупките си от търговец в друга страна от ЕС, Исландия или Норвегия.

„Правата ни са еднакви с тези на всички страни в Европейския съюз, каза Игнат Арсенов от ЕПЦ. Всяка закупена стока има две години гаранция когато пазаруваме онлайн. Наше право е да върнем стока в 14 дневен срок, с малки изключения. Всеки пътник има право на грижи когато пътува в самолет. Ако закъснява самолетът, авиокомпанията е длъжна да осигури информация, храна, напитки. Ако вината е нейна, тя трябва да заплати обезщетение. Същевременно младите хора могат да се информират и за условията за обучение в чужбина от Центъра за развитие на човешките ресурси.
Все повече хората търсят и знаят правата си. Увеличават се посещенията на интернет сайтовете. Има спад на жалбите. Това означава, че или хората сами успяват да си защитят правата, или търговците стават по-коректни. През 6 месечния период на 2019 г. спадът на жалбите е 10 %. Броят на сигналите остава същият. Продължава да е най-интересна за онлайн потребителите темата за пазаруването в Интернет, както и за пътуване със самолет. Основно тяхно право е когато има закъснение самолета, те да получат навреме информация за това.

Чужденци също се обръщат към нас, предимно от Румъния и Гърция, изключително онлайн. Жалбите обаче са повече от българи. Тази година имаме спад на чуждите жалби – едва 10% от общите. Нашата статистика се води от 2008 г. Докато досега повече жени се интересуваха от правата си и се жалваха, пишеха активно по страниците, интересното е, че през миналата година има повече активни мъже потребители – 60-70%. Предимно млади хора се обръщат към Европейския потребителски център. Това са хора, които пазаруват по интернет и пътуват в чужбина. Обаче възрастните хора са по-отговорни и знаят повече правата си, търсят информация и я предават на децата си“, допълни Арсенов.
Ели Маринова
Снимки авторът

Рецепта за питка за Никулден
Предколедно почистване: Практичен наръчник по стаи
Защо кафето на гладно е вредно?
Пълнолунието в Близнаци носи късмет на няколко зодии
Мистерията на най-старото слънчево затъмнение е разгадана
James Webb засне гравитационния танц между две галактики
Открит е начин за бързо възстановяване на мозъка след инсулт
Спътник ще заснеме астероида Апофис по време на сближаването му със Земята
Селтик обяви новия си треньор, французин е
Интересно. Суперзвезда от НБА обмисля бъдещето си
Лийдс шокира Челси и остави Сините на 9 точки от лидера
Ливърпул се издъни и срещу Съндърланд на "Анфийлд"
Дневен хороскоп за 4 декември, четвъртък
На Савинден да се помолим за починалите
20 неща, които да изчистите от живота си на пълнолунието в Близнаци
Поверия за Света Варвара на 4 декември
Ендометриалният полип като пречка пред бременността
Гъбата рейши и впечатляващите ѝ ползи за здравето
Индикаторни инфекции при ХИВ
Отличиха пет проекта по дарителската програма „Заедно за здраве“
Печалбата и прогнозите за приходите на Salesforce изненадаха инвеститорите
Предколедно почистване: Практичен наръчник по стаи
Димитър Белелиев: Пазарът ни изпревари и тласна соларният сектор към бърз възход
Kia подготвя завръщането на Stinger GT
Приятелски войни – защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит
Венера в Стрелец - какво чака зодиите?
Коментари