Очаква ни силен туристически сезон. Браншовите организации и местната власт във Варна са единодушни, че положените усилия за реализация на стратегическите цели от приетата през 2015 година „Програма за развитие на туризма във Варна до 2020 г.“, както и геополитическата обстановка дават сериозни основания да очакваме едно изключително добро за туризма лято. Чешки, полски, немски, скандинавски, израелски, както и традиционните руски и румънски туристи проявяват сериозен интерес да почиват във Варна и околностите й. Геополитическата обстановка ни даде огромен шанс да посрещнем рекорден брой гости за сезона. Експерти твърдят, че това лято ще компенсира миналогодишните загуби в бранша. Компенсирането на загубите от предходната година едва ли е най-важното обаче. Далеч по-сериозна цел е не просто да се използва моментната ситуация за реализиране на по-високи печалби от бранша и съпътстващите икономически дейности, свързани с туристическия продукт, а да се извлекат дълготрайни и положителни дивиденти, които да помогнат за изпълнение на стратегическите цели, заложени в „Програмата за развитие на туризма във Варна до 2020 г.“.
Туризмът е сложна социално-икономическа система с множество елементи, които са в динамично взаимодействие помежду си и с други системи. Във Варна бяха подобрени някои от елементите в тази система, основно инфраструктурни и такива с акцент върху културния и историческия туризъм – пешеходен ринг, обновени Римски терми и крайбрежна алея, отворена зона за разходки на пристанището. От бранша се стремят да разнообразят маркетинговите си стратегии, залагайки на разнообразяване предлагането на ценови категории в един хотел според типовете стаи и етажи и на разработването на маршрути за религиозен и поклоннически, винен, културен, спортен, здравен, екологичен, СПА, бизнес и сватбен туризъм.
Според анализираните данни в „Програмата за развитие на туризма във Варна до 2020 г.“ обаче се наблюдава „неблагоприятна тенденция за намаляване на средния престой на един турист във Варна и околните курорти. За периода от 2000 г. до 2013 г. той е спаднал от 6,81 нощувки на 4,89 нощувки, а при чуждестранните туристи – от 9,9 нощувки на 6,69 нощувки, а в момента Варна е позиционирана като евтина туристическа дестинация за потребители, които са с изключително ниски платежни възможности“. За да се промени тази тенденция в благоприятна посока и да се увеличи продължителността на сезона, явно са необходими още сериозни промени в елементите на социално-икономическата система на туризма в града.
КРАЙБРЕЖНАТА ЗОНА ДО МОРСКА ГАРА се превръща в любимо място за разходки на малки и големи.
Информационна агенция „Черно море“ проведе анкетно проучване сред гражданите на Варна,
като поиска тяхното мнение какво ще помогне за удължаване на туристическия сезон. 289 от анкетираните смятат, че е необходимо да се повиши качеството на предлаганите на туристите услуги, а 306 – повишаване на качеството на обслужване на туристите. Тези резултати показват, че за хората обслужването и предлаганите услуги са със задоволително качество, което съвсем не е случайно, защото макар и обезпечаването с кадри да е един от основните проблеми в туризма, то мениджмънтът в бранша е на високо професионално ниво благодарение на отличната подготовка, която се получава във висшите учебни заведения във Варна, в които се преподава туризъм.
316 от участниците в анкетата смятат, че за удължаване на сезона ще помогне разработването и предлагането на нови туристически продукти, предвид огромните възможности, които Варна има за развитие на СПА, културно-историческия и събитиен туризъм.
Най-голям брой от анкетираните -
353-ма, са на мнение, че е необходимо да бъде подобрена инфраструктурата за развлечение и бизнес, а 58% от участниците в анкетата залагат на цялостен комплекс от мерки, които да включват и четирите компонента. Имаме и примери за това как подобен комплекс от мерки е довел до бързото и успешно развитие на градове – морски курорти. Там на гостите се предлага съчетание на морски, културно-исторически и развлекателен туризъм с високо качество и цени според възможностите на туристите – от лукса на 5-звездните хотели на първа линия край морския бряг до романтичния уют на частните квартири за по няколко евро на вечер. Има много такива примери, но едва ли е нужно да изреждаме всички. Стига само да погледнем през оградата на съседите.
Ако прескочим до Мармарис, или както наричат курорта - "Турската Ибиса", ще открием, че в последните години той придоби славата на истински европейски курорт, незатихващ нито денем, нито нощем. Древност и съвременност се преплитат на всяка крачка, а гостите са очаровани от гледката на красивия залив на Мармарис, от атмосферата и живота, който кипи на крайбрежната улица, отделяща дългия пясъчно-чакълест плаж от хотелите. На тази улица всеки може да открие кафене или ресторантче по свой вкус и тя, подобно на „Английската алея“ в Ница, се оказа разковничето за привличане на повече и по-платежоспособни туристи в турския курорт.
Подобно е положението и в Бодрум, който е най-западният от турските курорти не само по географско разположение, а и по своята атмосфера. Една от главните причини, поради която стотици хиляди туристи ежегодно избират това място на своята почивка, е бурният нощен живот, великолепната възможност да се докоснат до древната история на града и неговите архитектурни паметници, а също така и милионите възможности за любителите на пазаруването.
Съвсем близо на север Мангалия се превърна в един от най-атрактивните курорти на Румъния. Градът е не само историческо пристанище, но и единственият морски курорт с минерални извори в тази страна. Днес Мангалия е посещавана през цялата година с почивна и балнеолечебна цел. Тя е сред най-често предлаганите от руските туристически агенции дестинации в Румъния.
А ако прескочим до Италия, може да вземем ноу-хау от Римини, столицата на италианския морски туризъм и нощен живот. В града има над 1100 хотела, няколко хиляди ресторанта, кафенета, пицарии, барове и дискотеки. В Римини е един от най-гостоприемните плажове – дълъг 15 км, застлан с фин златист пясък, подобен на плажовете около Варна, но с всички удобства и развлечения, за които можете да се сетите, и дори такива, за които не сте подозирали, че съществуват.
Очаква ни силен туристически сезон
И именно сега е моментът да се замислим какво още трябва да променим в сложната социално-икономическа система на туризма във Варна, за да накараме догодина туристите отново да се върнат, с повече пари и заедно с по-богатите си приятели. Защото Варна има природните дадености и само трябва да съумеем да ги оползотворим, за да може и следващата година, и по-следващата, и много години занапред градът ни да печели от целогодишен и качествен туристически продукт.
Марица Гърдева
Снимки ПЛАМЕН ГУТИНОВ И ФЕЙСБУК