IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Новина на деня
09:53 | 8 септември 2017
Обновен: 05:33 | 10 юни 2025

Част от основните училища у нас са заплашени от закриване

Кой и защо не иска учениците да учат по един учебник, отговаря проф. Анелия Клисарова, зам.-председател на Комисията за образованието в НС

По материала работи: Слав Велев
Част от основните училища у нас са заплашени от закриване

Истински абсурд е отпечатването на учебници за бедни и богати. Това каза в сутрешния блок на тв „Черно море“ проф. Анелия Клисарова, бивш министър на образованието и настоящ зам.-председател на Комисията за образованието и науката в 44-тото народно събрание. „Най-важна е инвестицията в образованието. Да започнем да делим и разслояваме децата, е абсурдно. На единия чин ще стои детето с цветен учебник, на другия – в черно-бял. Къде обаче се крие коренът? Поне 3-4 години говорим за това, че трябва да има един учебник и издателството да е Министерството на образованието и науката. То трябва да е отговорно за съдържанието на този учебник. Много по-важно ли е дали има цвят, или не?


Много по-важно е какво пише в учебника. А това идва от учебните програми. Всички говорим за реформа. Учебните програми не са променени. Какво направихме с реформата? От 8 клас програмите слязоха в 7 клас. Знаете ли, че близо 120 000 деца не учиха българската история на Средновековието и не учиха география на Европа? Защото не остана време. В някакви допълнителни часове сместихме това. Знаете ли, че учителите тази година трябваше да проверят 258 учебника по 52 учебни предмета за 2 седмици?  Има ли човек, който да ги прелисти, за да ги оцени?” – попита проф. Клисарова.

 


По нейни думи няма отпаднал учебник. Сега ще има 13 биологии и 14 химии. „А ще ги правим черно-бели, за да има за бедните деца! Това философия на издаване ли е на учебниците. А те бяха готови, преди да излезе официалната наредба. Всичко това е един пълен хаос, който води до недоволство и у деца, и у родители и учители. Не може тази система да функционира така без ред и наредби.  Бяха издадени 1200 страници под формата на закони и наредби. За една година те трябваше да се променят, но не са. Никой не промени учебните програми и начина на финансиране. Ще отстояваме в 2018 г. философията на делегираните бюджети да бъде променена, да бъдат защитени малките училища. У нас има 1257 основни училища. Част от тях предстои да бъдат закрити за следващите 2-3 години. Как ще приобщим децата и ще ги накараме да ходят на училище? Малките деца искат да са в своя район, при родителите, в тяхното населено място. Трябва да направим анализ на този нов закон, влязъл от 1 август миналата година, и да направим промени. Унифицирането на учебниците не е удобно на криворазбраната демокрация. На 3 години МОН дава по 42 млн. лева за учебници. С 3 буквара не станахме по-грамотни. Мислите ли, че със 7 ще станем? 


Всяко издателство посочва свои колективи, издава учебници, правят си авторските права. Една комисия уж отговаря за това, но тя не вниква в съдържанието. Ако видиш нещо глупаво или неправилно в съдържанието, министърът не отговаря за грешката. Авторските права трябва да са на МОН. Трябва да участват учители и експерти. Този учебник трябва да е съобразен с нервно-психическото развитие на децата, за да го разберат. В много случаи дори родителите не разбират какво пише в учебника. Ако авторските права са на МОН, няма да има корупция. Нека да има конкурсно начало, но нека МОН да го оцени и да отговаря защо е оценил този учебник. Нека да има помагала на 3 нива. Вашето дете е специално, има интерес към един предмет, нека да решава задачи по математика. Друго дете е силно по литература. Ще го накараме да чете книги. Ето го индивидуалния подход на учителя” – допълни проф. Клисарова.


Черно море
 


 

Коментари

Новини Варна