IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 21°
Пътна обстановка
11:00 | 5 ноември 2022
Обновен: 16:40 | 24 април 2024

ЕЦТП: Докога даяджиите ще нарушават правилата на пътя, докато контролират спазването им?

Проверките на забранени и опасни места създават риск от възникване на тежки ПТП

По материала работи: Слав Велев
ЕЦТП: Докога даяджиите ще нарушават правилата на пътя, докато контролират спазването им?

Снимката е илюстративна

Трябва ли да стане поредното тежко пътно транспортно произшествие, за да бъдат принудени служителите на ИААА да спрат да извършват проверки на забранени и опасни места?

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ трябва да бъде регулатор на обществените отношения в сферата на транспортния бранш. Агенцията трябва да работи в полза на обществото като подпомага спазването на правилата, реда и законността, вместо сама да ги нарушава и да извършва нерегламентирани действия.

Ролята на контролния орган не би следвало да е ориентирана към това да съсипе даден бранш, а напротив да го подпомага така, че стремежът да е насочен към това да се спазват правилата, а не да се търсят вратички как те да бъдат заобиколени.

През лятото на 2022 г. ЕЦТП многократно сигнализираше за различни нарушения извършени от служителите на ИААА. Направихме специална проверка на автогарата в гр. Кърджали и доказахме, че въпреки постоянните им проверки на същата, повече от три години служители на „Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ (РД „АА“) - Стара Загора, всяка сутрин си купуват кафе от автогарата, като не забелязват, че тя не отговаря на минималните нормативни изисквания. След нашата намеса от страна на собствениците на автогара „XXI Век” гр. Кърджали се предприеха редица промени.

Сигнализирахме за това, че считаме за недопустими действията на служителите на контролната служба да са в нарушение на правилата на ЗДвП, като същите да извършват проверки в кръстовища, в забавителни и ускорителни ленти, както и върху маркировка тип М15. Посочихме, че по този начин се нарушават правилата за движение по пътищата в Република България, че се застрашават всички участници в движението, включително животът и здравето на служителите на автомобилна администрация. Припомняме, че при подобна проверка на забранено място през 2014 г. загина инспекторът от автомобилната администрация Борислав Милчанлиев. Оттогава насам нищо не е предприето от ръководството на ИААА.

В отговор на наше писмо, в което доказахме, че проверките продължават да се извършват по опасен начени, след няколко месечно чакане, изпълнителния директор на ИААА Бойко Рановски уверено отговори, че пътния възел при бул. „Ботевградско шосе“ и Софийски околовръстен път, не е кръстовище и проблем няма. Странно, но същият е бил служител на Пътна полиция дълги години и би трябвало да знае кое е кръстовище и кое не е !

Алармирахме г-н Рановски, че служител на РДАА – София, си е позволил да спре лек автомобил управляват от председателя на ЕЦТП, а в отговор не бе обяснено, че по принцип инспекторите на администрацията не могат да проверяват леки автомобили. В конкретния случай проблем нямало, защото спирането не било извършено със стоп палка.

Многократно изпращахме сигнали за това, че масово се нарушават правилата за извършване на проверки в сферата на обществения превоз на пътници и товари, както и за нерегламентирания превоз на пътници. У нас остава усещането, че това е много добре организиран рекет, който носи конкретни дивиденти за конкретни хора от кръга на ИА „АА“ и нито една служба в България, не може да се справи с ширещата се корупция покровителствана от ръководството на агенцията. Като последното не са твърдения, с които целим да уязвим някого, това са факти доказани и потвърдени от българския съд.

Въпреки усилията ни, ръководството на ИААА продължава да не чува сигналите за проблеми, които изпращаме. В същото време обаче г-н Рановски вместо да се ангажира с конкретни реформи, той канеше експерти от ЕЦТП по частни срещи в частни учебни кабинети, за да си осигури личен и медиен комфорт. Нещо, което ние считаме за недопустимо.

Ние вярваме, че контролният орган и неговото ръководство трябва да търсят път към това как да накарат бранша да работи по правила посредством прилагането на утвърдените европейски и национални законодателни рамки. В момента витае усещането, че в тази служба по-скоро се извършва частна рекетьорска дейност срещу фирмите. Считаме, че вместо г-н Рановски да се чуди как да си подсигури лично спокойствие, трябва сериозно да се загрижи за проблемите в сектора на обучението, където от години, не се издават учебни книжки, а това оказва пряко влияние върху качеството на обучението. Все пак нека не забравяме, че над 80% от този бранш е в сивия сектор. До този момент чрез дейността си ИААА постоянно бойкотира, с различни мотиви, въвеждането на дигитализацията при практическото обучение и изпита на кандидат водачите по практика. Само дигитализацията може да изкара на светло всички нерегламентирани практики при обучението на кандидат водачите.

Убедени сме, че вместо да се правят шумни акции, с които да се поставят в риск всички участници в движението, би следвало изпълнителния директор на ИААА да намери решение на проблеми, като липсата на регламентирани места за проверки или как да се справим с проблема с претоварените камиони.

Друг сектор, който следва да се контролира от ИА „АА“ това е таксиметровият бранш. По време на предишното пребиваване на г-н Рановски в администрацията се създаде правен хаос чрез изменението на Наредба № 34 от 02.02.2021 г., като под негово ръководство за период, повече от две години така и не се направи нищо за това таксиметровите апарати да бъдат свързани с НАП. Тази стъпка ще доведе до това да се прекратят нерегламентираните практики с т. нар. „кухи фирми“, регистрирани в „Електронните таксиметрови апарати с фискална памет“. Дори и в този момент тези апарати функционират във всички таксиметрови автомобили в разрез на изискванията на Закона за автомобилните превози.

Няма как да пропуснем и това, че всички уреди в пунктовете за периодични технически прегледи трябваше да се свържат със системата на автомобилна администрация до януари 2022 г., но до ден днешен това така и не е направено. Не се предприеха и мерки за изменения на Наредба Н-32, така че да се намери решение на този проблем.

За повече от две години не се направи почти нищо, за транспонирането на пакет "Мобилност“ и така България изпусна срока за неговото въвеждане. От както г-н Рановски се върна в изпълнителната агенция той не предприе никакви мерки по този въпрос и така днес България е изправена пред риск от наказателна процедура.

Недоумяваме, как е възможно за ръководител на тази администрация да продължава да бъде човек, който с действията си и бездействията си всеки ден поощрява хаоса. Може да се каже, че резултатът е увеличаване на пътните инциденти с обществен превоз на пътници и товари, както и на катастрофите с млади водачи. Липсва и задължителният анализ във връзка с тези инциденти, нещо което е задължително от 2019 г. насам по силата на Наредба Н-12.

Бихме искали да припомни също така, че по времето на г-н Рановски станаха две от най-тежките пътно транспортни произшествия в Европа с обществен превоз на пътници – Своге и македонският автобус. Отговорност така и не беше поета от никого.

Всичко изброено по-горе ни кара да се запитаме каква е ползата от съществуването на ИААА в сегашния й състав и с този начин на работа. Защото с всеки изминал ден проблемите се задълбочават, броят на инцидентите и на жертвите на пътя се увеличава, липсата на адекватен контрол става все по-очевидна и всичко това създава условия за всякакви недобросъвестни практики. Нека не забравяме, че ИААА е сочена като една от най-корумпираните служби с най-много задържани и осъдени именно за корупция и докато ръководителя и е ангажиран да се грижи за личният си медиен комфорт, а не с конкретни реформи, то никой не бива да се учудва, че още хората ще загиват по пътищата ни.

Коментари

Новини Варна