IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 16°
Икономика
08:45 | 19 юли 2022
Обновен: 01:05 | 24 април 2024

Българско ноу-хау: Разрушават нови участъци от "Хемус"! Негодни ли са?

Проблемите по строителната площадка нямат край

По материала работи: Ставри Таргов
Българско ноу-хау: Разрушават нови участъци от "Хемус"! Негодни ли са?

Бетонни греди за мостове по новите участъци на магистрала "Хемус", поставени преди няколко месеца, може да се наложи да бъдат разрушени. Причината е, че строителството в тези участъци от магистралата е спряло напълно от нова година насам, тъй като не се разплаща.

Проблемът е, че въпросните греди трябва да бъдат натоварени 6-8 месеца след поставянето си, в противен случай може да станат негодни за употреба и да се наложи да се разрушават.

Това стана ясно от разговор в регионалното министерство между ръководството на Браншова камара "Пътища" и новият заместник-министър на регионалното развитие Ивайло Стайков.

Инж. Стайков замества вицепремиера в оставка Гроздан Караджов, който е в отпуск до края на седмицата. На срещата с браншовата камара присъства и зам.-министър инж. Александър Стоянов.

Целта на срещата по инициатива на инж. Стайков бе да запознае пътностроителните фирми със спешните задачи, които иска да разреши през седмицата.

Очаква се регионалната комисия в парламента да разгледа окончателния доклад на междуведомствената работна група, която провери възложените дейности от Агенция „Пътна инфраструктура“ по договорите за текущ ремонт и поддръжка. Настояването на зам.-министър Стайков, за което има подкрепата на министър-председателя Кирил Петков, е безспорните възлагания за текущ ремонт и поддръжка да бъдат разплатени веднага.

Предстои да се изясни каква точно сума трябва да бъде разплатена на пътните фирми. Според решението на Народното събрание от април тази година разплащането трябва да стане след доклад на регионалната комисия и гласуване в зала от Народното събрание. За възлаганията, признати като основен ремонт, реконструкция и ново строителство ще се търси механизъм как да се процедира.

Пътните фирми настояват да отпадне срокът 30 септември от решението на Народното събрание, до който АПИ може да прави възлагания по старите договори и до който пътните фирми трябва да завършат всички започнати, но незавършени от миналата година обекти.

Зам.-министърът съобщи, че си е поставил за задача възможно най-скоро Народното събрание да разгледа индексацията на договорите в строителството. „Имах среща с премиера и го помолих още веднъж да опитаме да внесем индексацията в Народното събрание. Имаме инструкции от премиера да намерим инструмент как това да се случи успешно. Ще положим усилия необходимите законодателни промени да бъдат гласувани в зала“, обясни Стайков.

Той пое ангажимент да обсъди темата и с Камарата на строителите в България, които активно участваха в разработването на методика за индексация.
Другата тема, която трябва да бъде разрешена бързо, е свързана с конкретни възлагания от „Автомагистрали“ ЕАД по инхаус договорите за изработка, доставка и монтаж на греди и плочи за магистрала „Хемус“.

По искане на зам.-министъра „Автомагистрали“ ЕАД ще изиска от пътните фирми количествено-стойностни сметки за тези елементи, за да могат да бъдат разплатени. Проблемът е, че част от тези греди вече са монтирани в строителството на „Хемус“ и за тях има срок от 6-8 месеца, в които трябва бъдат натоварени, иначе стават негодни и трябва да се разрушат.

„По мое лично настояване имаме разрешение от премиера да намерим решение“, обясни Стайков.

Зам.-министърът съобщи на представителите на пътните фирми, че по-късно днес в Министерски съвет има среща с екипите на регионалното и на екологичното министерства, на която ще се обсъждат проблемите с големите пътни проекти. Това са магистралите „Струма“, „Европа“, „Русе-Велико Търново“ и тунела под Шипка. „За строителството на лот 3.2. на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле трябва да се намери приемливо решение и за двете страни“, заяви инж. Стайков.

Другият въпрос, който трябва да бъде разрешен в спешен порядък, е за ремонта на виадукта на Витиня. Там трябва да се извърши възстановяване на бетоново покритие на съществуващата арматура по договора за текущ ремонт и поддържка между АПИ и „Автомагистрали“ ЕАД. „Автомагистрали“ ЕАД следва да потвърдят на фирмата да изпълни този ремонт според указанията на инж. Стайков. Условието е да няма намеса по конструкцията, за да може да се извърши по договора за текущ ремонт, пише 24 часа.

Коментари

анонимен ( преди 1 година )
Така и не стана ясно защо промяната спря всимко в държавата?Това е някакъв гнусен план за съсипия.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 1
Новини Варна