Ако се стигне до блокада на българо-гръцката граница ще протестираме чрез недопускане на гръцка земеделска продукция в България – било то като внос или транзит. Това съобщи пред „Агрозона“ Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. „Знаем, че има струпване на земеделска техника, но ние бяхме предупредени, че в областта на Серес ще се стигне до пътни блокади. 2871564Разполагаме с информация, че границата с България няма да се блокира, получихме уверение и от външното посолство в Атина. Чакаме да видим какво ще се получи. Ние сме сезирали главния прокурор на Гърция, шефът на националната полиция на страната, областния управител на Серес – както за действия по комптетентност, така и какво би се получило ако се стигне до затваряне на граничния пункт“, допълни Арабаджиев.
За икономически загуби на този етап не може да се говори, защото не знаем как ще се развие ситуацията. Миналата година щетите за страната ни бяха над 20 млн. лева, каза още той.Проверка на „Агрозона“ показа, че от най-големите и продължителни блокади на българо-гръцката граница досега щетите са огромни. През 2009 г. например затварянето на границата е довело до загуба от 30 млн. евро. През 2010 г. до 10 млн., като някои дори твърдят, че това е била загубата за ден. Последните протести от 2016 г. също са донесли щети за над 20 млн. лв.
По време на миналогодишната блокада изпълнителният директор на Съюза на международните превозвач Йордан Арабаджиев алармира, че неустойките за доставка на товар струват на всеки водач съответната сума пари. Тя започва от 150 евро на ден, но набъбва сериозно, ако той не може да достави товара на 2-рия ден, а се доставя на петия ден, с три дни закъснява и може да достигне до 300 евро. По думите му ако опашките са по 10 километра от двете страни на границата, това са около 1200 камиона. На всеки от тях ако се сложи минималната неустойка от 150 евро – се получават 180 хиляди евро на ден.По принцип пътищата към Гърция са търсени заради морския излаз и експресните доставки по море. Така товарите от Гърция поемат към Испания или в Италия, което е най-прекият и бърз път. В това отношение шофьорите от Балканите нямат алтернативи, когато клиентът гони време.
Миналата година транспортният министър обяви, че загубите нарастват с всяка следваща блокада. Тогава той поиска съдействие от европейския комисар по транспорта Виолета Булц. Чрез изпратеното официално писмо бе изразено сериозното безпокойство на българската страна относно продължителното задържане на товарни автомобили на граничните контролно-пропускателни пунктове между България и Гърция. На 19 февруари пък Народното събрание излезе с декларация срещу блокадите по границата, подписана единодушно от всички присъстващи 186 депутати. В нея парламентът призова ЕК да започне наказателна процедура срещу Гърция.
http://agrozona.bg
Четете още: Франция забранява напитките със захар и оцветители