IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 20°
Морски бизнес
15:24 | 27 септември 2018
Обновен: 06:15 | 24 септември 2022

Няколко десетки хиляди във Варна упражняват моряшката професия

Близо 90% от стоките по света се транспортират по вода

По материала работи: Пламен Янков
Няколко десетки хиляди във Варна упражняват моряшката професия

Проф. Илия Пеев и Сияна Струнчева. 

 

 

Няколко десетки хиляди във Варна упражняват моряшката професия и се препитават от морето. Близо 90% от стоките по света се транспортират по вода. Това прави моряшката професия изключително важна, съобщи в предаването „Утро в нашия град“ на тв „Черно море“ с водещ Иван Барбов проф. Илия Пеев, капитан I ранг, о.р. Поводът бе Световният ден на морето, който се отбелязва за 70-ата поредна година. Мотото през т.г. е „По-добро корабоплаване за по-добро бъдеще“.

 

Проф. Пеев заедно с художник-педагога Сияна Струнчева са разработили съвместен проект за поведението на моряците при дълги рейсове и за опазване на тяхното здраве. Това е симбиоза между науката и изкуството, обясниха двамата. Текстовете са онагледени със снимки, карикатури и илюстрации от Сияна Струнчева, чийто живот също е изцяло свързан с морски хора.


Проф. Пеев обясни навлезлия отдавна в моряшкия фолклор идиом „Хващане на желязото“. Изразът обяснява промените, които настъпват при дълго пребиваване на кораба. Първият симптом е свързан с изолацията в морето. От своя страна тя предизвиква затваряне на моряка в себе си и нежелание да общува с околните. Човек обръща внимание само на таблета и телефона си. Проблемът се решава, ако разговорите с членовете на екипажа бъдат възобновени, каза проф. Пеев. 


Вторият симптом е свързан със спадане на толерантността и нарастване на агресивността с увеличаване продължителността на рейса. От него страдат дори екипажите на луксозните пасажери. Наскоро бе огласена например, информация за масов бой заради това, че моряк е настъпил без да иска роклята на пасажерка. 

 

Третият симптом се нарича интерпретационен и означава, че морякът започва да тълкува по деформиращ начин ставащото вкъщи. Проблемът в подобни случай е, че мислите започват да променят и поведението, каза още професорът. Той бе категоричен, че употребата на алкохол по време на плаване като начин за снемане на напрежението е сведена до минимум. В това отношение международните нормативи са много строги, затегнат е и контролът. Най-важното е, че повечето от моряците съзнават, че алкохолът е пагубен за тях по време на дълги рейсове, обобщи проф. Пеев. 

 

СТАВРИ СТЕФАНОВ

Коментари

Новини Варна