Здраве
08:30 | 12 декември 2020
Обновен: 23:47 | 18 април 2024

Учените с революционно откритие в борбата с COVID-19

Протичането на тежкa форма на заболяването е генетично обусловено

Учените с революционно откритие в борбата с COVID-19

Учени  с революционно откритие в борбата с COVID-19. Те са идентифицирали генетични модулации, които правят някои пациенти по-склонни да развият тежък Covid-19, съобщи АФП, цитирана от БГНЕС. Това е пробив, който може да доведе до това нови и съществуващи лекарства да помогнат повече на пациентите да оцелеят след болестта.

За да определят защо някои хора развиват тежко възпаление на белите дробове, когато са болни с Covid-19, изследователите анализират мутации върху геномите на повече от 2000 критично болни пациенти в цяла Великобритания. Те сравняват генетичния им състав с този на контролна група и идентифицират до осем последователности, които са по-чести сред пациентите с Covid-19.

Учените открили, че тези последователности участват във възпалителния отговор на организма и в това как имунната система се бори с патогени като новия коронавирус.

След по-нататъшен компютърен анализ те очертали два специфични гена - TYK2 и CCR2 - които кодират възпалителни протеинови молекули. Изследователите установяват, че хората, които произвеждат повече от ензима TYK2, изглежда са изложени на по-висок риск от развитие на тежък Covid-19.

"Опитваме се да преодолеем огромната сложност на човешката имунна система, за да намерим лостовете, които можем да използваме, за да променим резултата за пациента", каза Кенет Бейли, генетик от Университета в Единбург и водещ автор на изследването, публикувано в "Нейчър". "Красотата на генетиката е, че тя може да предскаже ефектите, които може да има дадено лекарство. Истински вълнуващото в това проучване е, че открихме гени, които имат пряко терапевтично значение, така че те ни водят директно към лечението."

Бейли каза, че на пазара вече има група лекарства, които ограничават действието на TYK2. Те са известни като инхибитори на JAK и често се предписват при хронични заболявания като рак и артрит.

"Показахме, че хората, които произвеждат повече TYK2, са по-изложени на риск от Covid. И има лекарство, което го инхибира", каза той пред журналисти чрез видеовръзка.

Авторите отбелязват, че понастоящем в клинични проучвания е имало и лечение с антитела, което блокира CCR2, протеинът, участващ в имунния отговор. Те казаха, че спешно са необходими широкомащабни изпитвания за тестване на тези лечения при пациенти с тежък Covid-19.

Сър Марк Колфийлд, главен учен в "Genomics England" и директор на Центъра за биомедицински изследвания на NIHR, нарече изследването "забележителен резултат". Той каза, че проучването на геномите на пациентите в крайна сметка може да създаде "изчерпателен списък с варианти, които променят нашата податливост на тежестта от Covid".

"И може би, в резултат на това, ще намерим нова терапия, която ще помогне на повече хора да оцеляват."