IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Морски бизнес
15:17 | 17 февруари 2020
Обновен: 18:39 | 18 април 2024

Моряци на мълчалив протест срещу търга за „Перун“

Според тях целта на търга е да се премахне кораба от Черно море, за да може частни фирми да извършват спасяване

По материала работи: Слав Велев
снимки: Пламен Гутинов

Мълчалив протест срещу обявения търг за продажба на многофункционалния спасителен кораб "Перун" организират морски неправителствени организации. В сряда 19 февруари от 10:30 ч. несъгласните с решението за продажба на кораба ще се съберат пред сградата на Морска администрация във Варна. Исканията на протестиращите са: спиране на търга, реална оценка на техническото състояние на кораба от специалисти, възстановяването му, както и подвеждане под отговорност от прокуратурата на „виновните за целенасоченото държане на кораба 12 години извън експлоатация“. Тайният търг ще се провежда на метри от тях в териториалното поделение на ДППИ. Там обаче протестиращите нямат достъп заради специалния пропускателен режим в Пристанище Варна. Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” организира търг с тайно наддаване за продажба на спасителния кораб „Перун”, а началната тръжна цена е  малко над 269 хил. лв без ДДС. Призивът на организаторите на протеста е под мотото „Стига черни забрадки за моряшките майки!“.

 

За търга:

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” организира търг с тайно наддаване за продажба на спасителния кораб „Перун”. Началната тръжна цена е 269 480 лева без ДДС или 323 376 с ДДС, а желаещите да участват в търга трябва да внесат депозит в размер на 10 процента от сумата. Спасителният кораб „Перун” е произведен в Русия през 1977 година. Състоянието му е описано от ДППИ по следния начин“ „Корабът е без валидни документи за регистрация и е извън експлоатация. През 2017 година „Перун” е заличен от регистъра на корабите.Техническото състояние на плавателния съд е незадоволително. Целият корпус и винто-рулевата група на „Перун“ е покрит с ръжда, като на места обшивката е доста тънка. Подводната част на корпуса на кораба е силно корозирала и обрасла с миди, липсват протектори. Котвите и котвените вериги са в много лошо състояние“.

 

Защо търгът е компрометиран:

Обявената първоначална цена на търга за „Перун“ е необяснимо ниска – 269,480 лв, а дори само за скраб тя е около 650-700 хиляди лева – каза на среща с журналисти във Варна председателят на БУЛСАР к.д.п. Герчев. Не са показани важни технически и функционални данни за Перун, от които ще се констатира, че скъпо държавно имущество, изпълняващо важни ангажименти е безотговорно изоставено за продължителен период от време. Нека се има предвид, че Перун е основна и единствена спасителна единица, която изпълняваше функциите си във всякакви хидрометео условия.

 

При това единствен в югозападно Черно море. Кап. Герчев посочи, че има важни обявени за търга данни за състоянието на Перун, които не са верни и вероятно умишлено показани така, че навеждат на мисълта за някакъв специален интерес на „правилния купувач“.Обявеното, че подводната му част е „силно корозирала“ е обща фраза, тъй като анализ от 2014 г. сочи, че по корпуса има отделни места изтъняване от около 0,5 мм, при това конструктивната му дебелина е между 22 мм и 18 мм, т.е. абсолютно незначително изтъняване. Регистровите изисквания за влекач са 8 мм. За състоянието на надстройката се твърди, че е „с корозирали елементи“, но надстройката на Перун е от специална алуминиева сплав и тя не корозира въобще. Общият извод на морските неправителствени организации е, че търгът е компрометиран, с некоректно въведена информация и следва да бъде спрян.

 

След завръщането на „Перун“ от Дубай стана ясно, че Морска администрация е в близки отношения с фирмата, на която отдава под наем на безценица кораба, като при това дори е налице протокол за разсрочено плащане. Това каза председателят на Моряшкия професионален съюз Иван Велков. Според морските организации „Перун“ е бил подложен на 12-годишно целенасочено занемаряване, което окачествиха като престъпление.

Герчев информира, че ако не бъде спрян търга, ще бъдат сезирани всички компетентни органи за поръчката на администрацията. По негови думи е налице безстопанственост и явно нежелание на администрацията на Министерството на транспорта да реши този въпрос. С това се цели „Перун“ да се премахне от Черно море, за да може частни фирми да извършват спасяване. Той изтъкна, че „Перун“ е проектиран и построен като мултифункционална аварийно-спасително и противопожарна морска спасителна единица. Корабът има възможност за осигуряване на целия отговорен район от 39000 кв. км при всякакви метеорологични условия и за спасяване на плаващите съдове и човешкия живот.

 

Морските организации настояват държавата да спре търга и да ремонтира единствения специализиран за тези цели плавателен съд – „Перун“. По техни думи има изпратени предложения за ремонта на кораба, които са около сумата 2 млн. лв. За тези пари такъв кораб не може да бъде построен, уточни Герчев. Според него и морското ни образование е на ръба на съсипването. А освен основаната си функция да спасява кораби по море, „Перун“ може да служи и за обучението на матроси в морските ни училища. Той може да побере на борда си 150 души в аварийна обстановка и 500 души по време на тежка авария. Герчев посочи, че ако „Перун“ бъде възстановен и модернизиран, той ще може и да събира нефт. С ранга на „Перун“ в Черно море функционира украинския „Sister ship”.

 

Морските неправителствени организации, които организират протеста предупреждават, че България остава единствената страна в Черноморския регион, която не е в състояние да изпълнява международните си конвенционални задължения в сферата на хуманитарното морско спасяване.

Ели Маринова

Снимки Пламен Гутинов

 

Иван Велков, председател на Моряшкия професионален съюз: Трудът на моряка стана най-защитения у нас

Коментари

Новини Варна