Поглед към бъдещето на морската индустрия
Най-добрите експерти на Холандия са се обединили в работни групи и представят възможните сценарии
Публикувана: 8 Jan 2017 | 18:17

В навечерието на Новата 2017 година най-добрите морски експерти на Холандия са се обединили в работни групи и са представили възможните сценарии за бъдещото развитие на морската индустрия в света. Още на 6.декември .2016г. сътрудниците на Radio Holland Group (Rotterdam) отпразнуваха 100-годишния юбилей на радиото в сектора на морския транспорт. Събитието се състоя на борда на историческия кораб SS Ротердам, в пристанището на Ротердам, където се намират и офисите на Радио Холандия.Вместо да правят равносметка на 100 годишната история специалистите отправиха погледи към бъдещото развитие на морската индустрия. С помощта на изследванията,проведени от  Националния институт  по корабостроене (NISS) National Institute for Shipping and Shipbuilding са направени прогнози до 2050 година. Резултатите от дейността на повече от 400 специалисти бяха обсъдени на проведения през октомври т.г. в Ротердам Симпозиум.Издадено е и специално списание ”Blueprint 2050 – The maritime world beyond the horizon’” (Морският свят отвъд хоризонта).

Повечето от експертите са на  мнение ,че в бъдеще континентите ще минат на "самоиздръжка" self-supporting. Световните сили, като Съединените щати, Китай и Европа ще се развиват автономно, вместо да работят заедно. Световната търговия ще намалее и поради това, все по-малка ще е спедиторската дейност между континентите. Понеже има големи разлики в производството и в благосъстоянието по целия свят за предпочитане ще бъде   енергията да  се генерира на място, дори  от отделни  точки   в морето. А корабите ще бъдат проектирани,  без помощта на хора.

Работната група, която прогнозира развитието на корабния дизайн и производствените процеси при строителството на корабите излезе със специално  заключение. През 2050 г., корабите ще се проектират от автономни компютри, без помощта на човек- дизайнер. За да стане  това, компютрите трябва да се научат да мислят като човешкия мозък .Суперкомпютри ще обобщават и трансформират данни и специализирана  информация, която може да се използва в процеса на проектиране. Работната група, водена от Prof.Ubald Nienhuis, бивш професор по корабостроене в Marine Technology ( Технологичния Университет) на Делфт, също смята, че в бъдеще корабите както по конструкция,така и по техническо обслужване  ще изглеждат напълно различнo от днешните , защото ще са безпилотни и дори многофункционални. "Досега, корабите се проектираха с конкретно предназначение, но през 2050 г., ще бъде възможно когато круизният  кораб навлезе в неподходяща морска територия  да  се превърне  в драгажен плавателен съд със заден засмукващ бункер ", казва Prof. Nienhuis в NISS-списанието.

Корабните системи и механизми  ще се строят и ремонтират с помощта на интелигентни материали и апарати , като  състоянието им непрекъснато ще се наблюдава и данните от диагностиката ще  показват, когато е необходимо да се извърши подмяна.Работната група педлага още  в началото хората да снабдят компютрите с инструкции, за обслужване и диагностика на плавателния съд. Всички компютри трябва да са свързани онлайн с мрежа,  която позволява данните да бъдат споделени и използвани повторно.

Според Prof. Nienhuis и неговия екип, корабостроителниците на бъдещето също ще функционират без помощта на хората. Този процес вече започва да се внедрява. В процеса на производството на съвременните кораби   вече се прилага заваряване и лазерно рязане с помощта на роботи. Използват се принтери с 3D печат и технологиите се развиват стремително бързо.


В бъдеще, роботи ще изтеглят  кабели, ще полагат кабелните траси и подходящата изолация в кораба. Ще се въведат  нови видове инспектиращи роботи в логистичните процеси в корабостроителницата, които постепенно ще бъдат автоматизирани. "Този процес постепенно ще поеме всички задачи на служителите и в края, ще има корабостроителници със  скандално намален персонал." Дори Prof. Nienhuis мисли, че по това време вече няма да се говори за големи  корабостроителници, а всички видове плавателни съдове ще бъдат изградени въз основа на конкретни заявки по места.  Друга  съществена новост, която ще определя бъдещето на морската индустрия са безпилотните кораби. Безпилотните кораби са по-безопасни, защото човешкият фактор е в много случаи причината за произшествия. Изследователите вече търсят възможността за използване на един център,в който обучени оператори могат  да управляват  няколко безпилотни съдове. Контейнерният терминал  APM, разположен в Maasvlakte II в Ротердам, е пример колко бързо напредват технологичните новости. Кранистите работят от офиси далеч от крановете и също всички логистични операции  са автоматизирани.

Въпросът сега  е каква флотилия от кораби ще плава в Световния океан и колко центрове за контрол ще има през 2050 г.?


Robert Hekkenberg, директор на изследванията в  Marine Technology в Делфт и неговата група от експерти очертава предимствата на безпилотните кораби.Hekkenberg мисли, че това ще доведе до намаляване на разходите, въпреки че това намаляване може да бъде по-малко от очакваното. В NISS-списанието се подчертава, че петролните танкери работят с малък екип  и следователно  заплатите са само една малка част от разходите за дейността  на фирмата.Обсъдени са и други теми, като връщането на ветроходен кораб за превоз на товари и създаването на градове в морето.
50 години не са толкова далеч!  Да не забравяме, че само преди половин век започна невероятното изграждане на Queen Elizabeth 2,-големият трансатлантически пътнически кораб!

 

д-р инж. Стефка  Кантурска

 

Още от същия автор: Очакват се първите безпилотно управлявани кораби

Коментари ( 0 )