IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
България
13:00 | 24 юли 2021
Обновен: 15:53 | 28 април 2024

Събират ни пари на вятъра за екостикери

Преди 1 януари 2022 г. никой не може да наложи каквато и да било забрана, а и след това не е сигурно

По материала работи: Слав Велев
Събират ни пари на вятъра за екостикери

На 12 юли влязоха в сила промените в Наредбата за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, иначе казано за годишните технически прегледи (ГТП) на автомобилите.

Една от най-сериозните новости в нея бе въвеждането на т.нар. екостикери. Чрез тях всяка кола лесно може да се проследи отговаря ли на заводските си технически спецификации за излъчване на вредни емисии или не е поддържана и ауспухът й бълва вредни емисии над нормата, а така и колко замърсява тя.

Новите екостикери – с чип и антенка. Не навсякъде обаче ще ги има. Защо?

Така първите автомобили с екостикери вече се движат по улиците в градовете и пътищата на България. Но намерението те да бъдат ограничавани в дните с високо замърсяване на въздуха, каквато е и идеята за въвеждането на новите правила, все още не е завършено.

За постигането има да се свърши още и административна, и техническа работа. От една страна общините трябва да изготвят съответните нормативни актове, за да бъде възможно ограничаването на движението на по-замърсяващи автомобили в дни с високо замърсяване на въздуха, както и да определят съответните зони, където ще важи забраната. А от друга - трябва да бъдат осигурени и техническите средства, които да контролират коя кола колко замърсява и съответно трябва ли да бъде ограничено движението й в определена зона на населеното място или не.

Всичко това предстои да се случи, но при всички положения няма как да го видим преди следващата година. Затова си има и две основни причини, обяснява пред Dir.bg зам.-председателя на Комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет Зафир Зарков.

Едната е, че Законът за чистотата на атмосферния въздух, приет в края на работата на 44-ото Народно събрание, който дава възможност на кметовете за ограничаване на движението на замърсяващите автомобили в периоди с мръсен въздух над нормите, влиза в сила от 1 януари 2022 г. Т.е. преди тази дата никой не може да наложи каквато и да било забрана, дори и да има желание.

Другата причина е, че екостикерите се поставят на автомобилите от 12 юли поради което трябва да изтече една година, за да се затвори кръгът и всички коли у нас да получат такива. Чак при изпълнението на тези две условия системата за контрол ще може да заработи пълноценно и съответно ще може да се ограничи движението на по-замърсяващите МПС, когато е необходимо.

София ще бъде първа

По думите на Зарков, Столичната община ще бъде първата, която ще въведе такава мярка срещу замърсяването на въздуха. В СОС вече има сформирана работна група, чийто председател е Зарков, която действа активно по урегулирането на нещата в София, съставянето на съответната наредба и начина, по който ще работи тя.

Дискутира се коя зона ще бъде забранена за движение на най-цапащите въздуха автомобили в дните с наднормено замърсяване. Зарков уточнява, че идеята е да се започне с една зона, обхващаща предимно централните части на столицата, но в бъдеще със сигурност броят на тези зони и обхватът на забраните ще бъде увеличен. А вече има и проведени заседания, на които са обсъдени основни фактори.

"В работната група, в която влизат ресорни зам.-кметове, представители на транспортната и екологичната дирекции, вече е разработена първата зона, в която влизат части от центъра и широкия център. Имаме визия за втора зона, а по-късно може да се обособи и трета", обяснява Зарков и допълва, че в момента се работи основно върху изчистването на идеята какви коли при какво ниво на замърсяване на въздуха да не бъдат допускани в първата зона - в центъра.

Цялостните и изчистени идеи за новите правила трябва да са готови до есента. Такъв краен срок е получила работната група, за да представи цялостната си визия. След което ще бъде представен проект на новата наредба, която ще бъде предоставена за публично обсъждане.

Забраната първо ще обхване най-старите и неекологични автомобили

Зарков е категоричен, че при всички положения първите автомобили, за които ще има ограничения за влизане в т.нар. нискоемисионна зона, ще бъдат най-старите и най-замърсяващи, които при проверката попадат в екологична група 1. Също така забраната ще важи за дните със завишено съдържание на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха, а не непрекъснато. Ограниченията пък ще бъдат въвеждани поетапно.

"Личното ми мнение е, че не трябва такива ограничения да бъдат налагани рязко и изведнъж. Гражданите и бизнесът трябва да имат възможност и време да се подготвят и приспособят към новите правила - всеки да може да с направи плановете, ако автомобилът му е с екологична група 1, например, че след 3 години няма да може да влиза с него в центъра", отбелязва той.

Предвиждат се изключения

Забраната за влизане в зона I - центъра на София, няма обаче да важи за абсолютно всички. Според думите на Зарков в работната група се коментират изключения и специален режим за движение на определени хора и автомобили. Така например дори и в дни с наднормено замърсяване на въздуха и активиране на нискоемисионната зона, ограниченията няма да важат за хората с увреждания, които се придвижват с кола, както и за живущите в зоната.

"Не можем да кажем на човек, който живее в центъра, да отиде да си премести колата две улици и един булевард по-нататък, а след ден-два-три да си я прибере обратно. Или пък, ако е излязъл някъде с автомобила си, да не може да се прибере", обяснява общинският съветник.

От думите му обаче става ясно, че за част от посочените категории шофьори тези изключения няма да са в сила вечно.

"Трябва да има ясен хоризонт кога трябва да се спре с използването на по-замърсяващите автомобили в нискоемисионните зони. Но той трябва да бъде предвидим, например в рамките на 10 години, за да може всеки да си направи своите планове", казва Зарков. Той допълва, че при влизането в сила на новите правила, те ще бъдат насочени най-вече към най-старите и замърсяващи коли - от 80-те и 90-те години на ХХ в.

Нарушителите подлежат на санкции

За да заработи всяко правило, естествено трябва да има и санкции. Такива ще бъдат въведени и за нарушителите, които ще влизат в нискоемисионната зона с автомобили, които ще бъдат забранени в определен ден или период. Засега не е определен със сигурност органът, който ще следи и ще налага глоби. По всяка вероятност обаче те ще бъдат няколко - МВР, Столичен инспекторат, Общинска полиция, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"...

Предложенията на работната група в тази посока също ще бъдат записани в проекта на наредбата, който наесен ще бъде предоставен за обществено обсъждане. По думите на Зафир Зарков проблемът е бил обсъждан, тъй като не само софийски автомобили се движат в столицата. Дори е имало писмо от кмета Йорданка Фандъкова как ще трябва да се процедира, ако автомобил е с регистрация от Перник, например, и бъде установено, че нарушава правилата. Зарков обаче е на мнение, че едва ли ще има кой знае колко такива нарушители.

Процесът по контрол ще бъде улеснен от изградената връзка между системите на Столичната община, МВР и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Самите камери на общината в центъра и по-конкретно в границите на първата нискоемисионна зона, вече могат да разчитат регистрационните номера на автомобилите.

А чрез свързаността на системата с тази на "Автомобилна администрация" ще може много лесно и на момента да се установи в коя екологична категория е попаднала при последния си ГТП засечената кола. И съответно, ако не й е позволено да влиза в тази зона, да бъде налагана санкция от органа, който ще има правомощия за това.

Според Зарков има и идея в бъдеще към камерите на Столична община да бъдат монтирани и четци, които да разчитат и данните от чипа на екостикера на колите. Оказало се също и че инвестицията няма да бъде голяма - за цялата първа зона закупуването, монтирането и свързването им със системата ще струва около 50 000 лв.

Възможно отпадане на екостикерите

Въведените съвсем наскоро екостикери за автомобилите може и да не просъществуват дълго. Буквално дни преди влизането в сила на новата Наредба за ГТП-тата от Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) излязоха със становище срещу въпросните нови стикери. Анализът на експертите им е показал, че въвеждането им, както и някои други изисквания на Наредбата за ГТП на автомобилите, създават възможности за корупционни практики, а от друга страна водят и до необосновано увеличение на разходите за гражданите, бизнеса и администрацията, която ще разходва публичен ресурс.

В тази връзка от КПКОНПИ изпратиха предложение до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, което да направи предложение за отпадането на тези текстове от Наредбата. Дори и това да се случи обаче едва ли ще се стигне и до отпадане на идеята за въвеждане на нискоемисионни зони и забраната в тях да се движат най-замърсяващите автомобили.

А дотогава си пригответе по още 20 лева отгоре, защото ГТП-то поскъпна с толкова, за да ти залепят едно стикерче на предното стъкло, зад огледалото за задно виждане.

Коментари

111 ( преди 2 години )
*** тези стикери,ще ни оставят без градски транспор,билетчета на 3-на цена за нови евро 6 автобуси...
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Новини Варна