IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 17°
България
12:00 | 17 ноември 2022
Обновен: 21:15 | 27 март 2024

Лудо, по-лудо, най-лудото... пазаруване! Защо го наричат "Черен петък" ли?

Преброй до три и после натисни „Купи“! Как да проверите онлайн търговеца?

По материала работи: Слав Велев
Лудо, по-лудо, най-лудото... пазаруване! Защо го наричат "Черен петък" ли?

Снимка: Ние, потребителите

По принцип черният цвят се свързва с негативна символика и значение. Но има един ден през годината, в който черното е повод хората да развържат кесиите си, харчейки баснословни суми за всевъзможни неща.

Разбира се, става дума за Черния петък - денят, в който почти всички търговци правят големи намаления на своите стоки, а опашките от клиенти по молове и магазини понякога са километрични.

Но как всъщност възниква Черният петък, каква е неговата история и как става толкова популярен в цял свят, разкрива NOVA.

Как е създаден Black Friday

Черният петък - Black Friday, води своя произход от САЩ. Той се пада в деня след Деня на благодарността (който винаги се чества в четвъртия четвъртък на месец ноември). Има различни хипотези за това как е възникнал и откъде идва името му. Ето най-популярните от тях:

- Първата регистрирана употреба на термина „Черен петък“ няма нищо общо с празничното пазаруване след Деня на благодарността. То по-скоро се свързва с финансовата криза в САЩ от петък, 24 септември 1869 г. породена от двама инвеститори, предизвикали срив на пазара на златото, довел до масова финансова паника и фалити.

- През 50-те години на миналия век мениджърите на фабрики и предприятия започват да наричат ​​деня след Деня на благодарността „Черен петък“, тъй като много от техните служители лъжат, че са болни и не могат да дойдат на работа. По този начин те целели да удължат празничния си уикенд, което довело до големи загуби за фирмите.

- Около 10 години по-късно терминът „Черен петък“ е използван от пътните полицаи от Филаделфия, за да опишат деня след Деня на благодарността. Освен засиленото празнично пазаруване, денят е съвпадал и с традиционния ежегоден футболен мач между армията и флота.

Това е водило до голям наплив от туристи и съответно до ужасен трафик, което пък е означавало по-дълги и тежки смени за полицаите.

Защо Black Friday е толкова популярен в цял свят

Лека полека, с течение на годините, думите „Черен петък“ започват да се свързват повече с големите намаления по магазините, опашките от хора и най-масовия ден за пазаруване през годината.

Той се превръща в най-важния ден за търговците на дребно.

Макар че води началото си от Щатите, много други страни, виждайки потенциала за печалба в този ден, постепенно популяризират Black Friday и извън Америка.

Популярността на Черния петък и неговата концепция е напълно разбираема. В крайна сметка това е печеливша стратегия за всички – както за търговците, които понякога правят умопомрачителни продажби за един ден, така и за клиентите, които могат да си вземат почти всичко с намаление. В крайна сметка кой не иска да пазарува с отстъпки?

Макар че Black Friday в САЩ е винаги в точно определен ден, в България нещата не са точно така. Въпреки че се случва в същия период от годината, тук повечето търговци сами определят дата за Черния петък, като при някои той дори продължава няколко дни.

Но и тук той дава началото на празничното пазаруване, свързано с изгодни промоции, разпродажби и препълнени молове.

Какво да очаквате от Black Friday 2022

Както всяка година и 2022 г. няма да е изключение - Black Friday ще има и отново витрините на магазините ще бъдат облепени със знаци за проценти и намаления. Промоциите разбира се няма да са само във физическите магазини, но и онлайн, в сайтовете на търговците. Така че ако нямате възможност да обикаляте или просто не ви се реди и блъска по опашки, можете да се възползвате от намаленията, като пазарувате по интернет от своя дом.

Създават се сайтове специално за кампаниите Черен петък или пък оферти във вече съществуващи електронни магазини. Поставят се броячи, които ни казват, че валидността на предложението изтича след един час или денонощие. Това е начин да ни подтикнат бързо да вземем решение и да не търсим още предложения на други търговци. Ако се поддадем, може да направим необмислена покупка, която излишно да натовари бюджета ни. За това предупреди Габриела Руменова – експерт в сферата на потребителската защита и създател на проекта „Ние, потребителите“.  

Пред БНР тя посочи, че правилното поведение е да преброим до три преди да натиснем бутона „купи“! 

На първо място е важно да се уверим, че сайтът е безопасен и легитимен. Ако адресът му започва с https:// и пред него има икона на катинарче, това означава, че разполага със сертификат за криптиране на данните. Въпросът е още по-сериозен, когато става дума за електронни магазини извън Европейската общност. За да се гарантира надеждна защита на личните данни на европейските граждани и извън територията на ЕС, Европейската комисия (ЕК) разрешава те да бъдат трансферирани само към страни, за които е определила, че разполагат с адекватна защита на личните данни. Актуален списък с тези държави се поддържа на сайта на ЕК: https://bit.ly/2XR5TSE.  

Следващата стъпка е да проверим кога е създаден е-магазинът, защото е доказано, че най-много измами и нелояни търговски практики се реализират през новорегистрирани сайтове. Често най-отдолу на страницата е поставен символът за авторското право © (Copyright) и веднага след него стоят датата на основаването на сайта и тази на последната му модификация. Кога е пуснат един електронен магазин и кога са направени последните промени по него може да проверите чрез откритите източници на Интернет, като напр. www.centralops.net.

Полезно е да проучим допълнително търговеца. За българските дружества може да се направи справка в Търговския регистър, а за чуждестранните – в аналогичните регистри на съответните държави. Можем да се доверим в най-висока степен на източници с независими критерии за оценка на рейтинга, какъвто например е сайтът със свободен достъп: https://www.trustpilot.com/.

По-сигурно е пазаруването  от електронни магазини на търговци, базирани в страна от Общността, тъй като европейското потребителско законодателство е хармонизирано и дава най-висока степен на защита, а при възникване на казус във връзка с покупката или със стоката е много по-лесно да се получи съдействие и от институциите за разрешаването му.  

„В кампаниите за Черния петък и Коледно-новогодишните празници е препоръчително потребителите да предпочитат познати за тях търговци, да не експериментират с нови. Особено ако попаднат на „временни“ магазини, дори те коректно да извършат продажбата, ако впоследствие възникне проблем със стоката и те вече не съществуват в пространството, няма как да ги открием, за да предявим рекламация или да реализираме друго свое законно потребителско право“, подчерта Габриела Руменова от „Ние, потребителите“. 

Коментари

Новини Варна