Снимка: БГНЕС
Столичният кмет Васил Терзиев успокои, че се мислят начини абитуриентите, на които им предстоят матури, да нямат затруднения, ако все още няма градски транспорт. С цел да бъдат улеснени 12-класниците, дворовете на училищата ще бъдат отворени за паркиране.
"Направихме анализ колко деца и без наземен транспорт са успели да стигнат до училищата. В момента има щаб, който е създаден от министъра на образованието, гражданите се организират, такси компаниите обещаха подкрепа за тези деца, които не могат да бъдат извозени по друг начин да стигнат", каза той и добави, че е възможно и в дните на матурите синята и зелената зона в София да не работят, но притесненията на екипа му са, че това би довело до допълнителен хаос.
"Това, което със сигурност ще направим е да отворим училищните дворове, за да може там да се използват като зони за паркиране", допълни Терзиев.
"За мен основното е да се възстанови работата на наземния транспорт и цяла София да не бъде държана заложник на това, какво ние искаме да постигнем едната и другата страна. Има на масата едни неразумни изисквания и се казва ние докато не ги постигнем, няма да спрем. Не може. Аз обясних много пъти, че цената на лошите решения плащаме всички. И трябва да има честен разговор какво е възможно и какво не е възможно", каза столичният кмет.
Терзиев обясни, че има три варианта за решаване на проблема със заплатите на водачите в транспортните дружества.
"В единия случай, ще има много за всички, което е искането на синдикатите. И което аз казах, че няма как да стане нито тази година, нито следващата, нито по-следващата, защото всичко това излиза от касичката на София. Тоест, ако това го постигнем и се изпълнят техните искания, това би натоварило общината с 200 млн. лв. всяка година. Собствените приходи на София са от порядъка на 800-900 милиона в момента. Ние имаме 800 млн. за инфраструктурни проекти, за да се променя градът ни, към което трябва да добавим тези 200 млн. разходи, защото се очаква от нас да намерим тези средства. Това няма как да стане, защото се получава огромна несправедливост спрямо всички други професии и спрямо възможностите ни да се променя този този град. Няма детски градини, няма училища, няма паркове, няма пътища", категоричен бе Терзиев.
Вторият вариант според него, е на всички служители да се даде по малко. "Ако дадем на всички по малко, този разговор ще го водим и догодина, и по-догодина и пак няма да решим проблемите, защото се видя, че с миналогодишното увеличение на заплатите се повишиха възнагражденията на шофьорите, но нови шофьори не дойдоха", обясни кметът. Той бе категоричен, че в дружествата няма достатъчно млади водачи, защото доходите, които могат да получават в частния сектор са по-големи.
"Това, което аз предложих, би довело до това те да могат да постигнат 2700-2800 лв. възнаграждение, което е съпоставимо с това в частния сектор. И затова аз настоявам за отговорно отношение към системата на транспорта, да не бъде счупена", допълни Терзиев.
Според него е възможно съкращение на администрацията, за да има повече средства за хората на терен, но то трябва да бъде инициирано от ръководствата на транспортните дружества. "Възнагражденията растат, броят на на шофьори пада, защото не се мисли в посока как да решим конкретния проблем и не се правят никакви реформи. Докато това продължава, колкото и пари да налеем, те няма да решат нищо. Няма да имаме по-добра услуга", категоричен бе столичният кмет.
Той добави, че за транспорта се мисли в дългосрочен аспект - за възнагражденията, за условията на труд, за пътищата, по които карат шофьорите и инфраструктурата.
"Тоест, ние за да финансираме тази програма за 1 млрд. лв., за да се подмени подвижният състав, тези пари пак трябва да дойдат някъде. За да строим пътища и да не се разбиват новите автобуси по дупките, пак трябват средства. И затова мисля всеобхватно за решението, а не само най-лесното, за да не водим трудните разговори по много на всички", каза още кметът.
"Това, което беше като първоначално предложение, ние го надградихме с това да има 100% бонус за "Столичен електротранспорт" и "Столичен автотранспорт", което би довело до средно около 300 лв. върху а възнаграждението не само на шофьорите, а и на механиците. Така че аз смятам, че ние сме дали добро, обосновано предложение, което може да бъде постигнато. Насреща не виждам нищо, освен идеи за това как да отрежем от капиталовата програма, за да можем да финансираме заплати в транспорта и да създадем една несправедливост, защото не всички заплати в транспорта са ниски, има дупки и трябва там да отидат средствата", каза още той.
"Когато направиш грешка в една система, тя води до проблеми във всички други. И аз затова няма да отстъпя лесно, защото то не е до отстъпване. То е до това да се вземе правилното решение и да бъде дългосрочно за системата на транспорта и за всички други неща, които трябва да се случват в този град", категоричен бе столичният кмет.