Варна °
fallback
България
19:21 | 23 февруари 2016
Обновен: 06:13 | 14 май 2025

Лекари алармират: Ще се стигне до дълги листи с чакащи пациенти

Частните болници в България призоваха национален рамков договор тази година да не се подписва

По материала работи: Слав Велев

Частните болници в България призоваха национален рамков договор тази година да не се подписва. Причината е, че в него се съдържат неприемливи за болниците и за пациентите условия като въвеждане на листи на чакащи за лечение пациенти, както и на пръстови идентификатори, с които предстои да се влиза в лечебните заведения, информира "Дарик".

 

От Сдружението на частните болници потвърждават и опасенията, които преди дни изразиха от гилдията на специалистите по заболявания на ушите, носа и гърлото.  

Според новия рамков договор парите за лечението на тези болести са орязани с цели 70%, твърдят от сдружението. Междувременно стана ясно също така, че частните болници, заедно с общинските лечебни заведения, с общопрактикуващите лекари и с Центъра за защита на правата в здравеопазването, дават на съд медицинските стандарти, които бяха въведени в родното здравеопазване през 2010 г.  

Новият рамков договор е вид изнудване на болниците, твърдят от сдружението. Като проблемни критерии в него оттам посочват, че ако болница случайно е изхарчила по-малко от предварително планирания си бюджет, тя няма да може се възползва от спестените средства през следващия месец.  

Договорът въвежда за първи път понятието седмичен лимит, като Здравната каса се задължава да следи парите на болниците ежеседмично. При достигане на месечните лимити се въвеждат листи на чакащи пациенти, а входът в болници вече ще става посредством пръстов идентификатор. Всичко това е неблагоприятно и неприемливо, коментира пред Дарик председателят на сдружението д-р Николай Болтаджиев: "Новият рамков договор не трябва да се подписва, тъй като не стъпва на приети нормативни документи. Още повече, че една част от тях не са обнародвани, а други са в съда. От друга страна, новият рамков договор залага изисквания към лекарите, които много биха затруднили достъпа на пациенти, биха довели до дълги листи на чакащите, биха ограничили възможността за лечение чрез лимити, които - за разлика от това, което беше досега - годишни и месечни, сега се въвеждат и седмични. Едно много тежко административно регулиране на болниците, от което ще страдат най-вече пациентите".  

Новият договор въвежда и телефонните анкети, които трябва Здравната каса да извършва по телефона с пациенти, преминали през болница. При неудовлетвореност от страна на пациента болницата ще се глобява, което от сдружението виждат като поле за злоупотреби.

 

 

 

Автор на статията:
Слав Велев
0 коментара
fallback
fallback