IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 19°
Свят
10:40 | 13 януари 2024
Обновен: 18:04 | 28 април 2024

Ще скочат ли цените на колите заради кризата в Червено море?

Атаките на хутите срещу търговски кораби забавят доставките и увеличават разходите

По материала работи: Слав Велев
Ще скочат ли цените на колите заради кризата в Червено море?

Снимката е илюстративна/GetyImages

Кризата в Червено море обещава нови проблеми за автомобилната индустрия. Атаките на хутите срещу търговски кораби забавят доставките и увеличават разходите.

През 2021 г. контейнеровозът Ever Green блокира Суецкия канал, след като заседна за 6 дни и създаде сериозни проблеми с доставките на различни товари по цял свят. Днес същото правят хутите, шиитски милиции, които атакуват търговски кораби, насочващи се към Суецкия канал. И Червено море отново е кризисен район.

Все още не е сигурно, че ситуацията ще се влоши както преди 2 години, но негативните последици на търговско и индустриално ниво не закъсняха. Това се потвърждава от Tesla, която съобщи, че ще спре повечето от дейностите на германската си Gigafactory поради липса на компоненти. Защо се стигна дотук?

Нови маршрути с много високи разходи

Тъй като хусите атакуват кораби, минаващи пред Йемен, десетки корабни компании предпочитат да насочат трафика си към Южна Африка, удължавайки маршрутите и съответно времето за доставка на стоките, които превозват.

Ако трябва да стигнете до средиземноморско пристанище, пътуването е около 2 седмици по-дълго и разходите се увеличават значително. За да обиколите Африка, трябва да вземете предвид разходи до един милион долара повече за гориво. За да се справят с увеличения път, само през последната седмица компаниите са увеличили повече от два пъти разходите за превоз на контейнери, напускащи Китай.

Повтаря ли се 2021 година?

Преди две години, когато Ever Given затвори Суецкия канал от 23 до 30 април, последствията бяха безумни. Стотици кораби бяха заседнали в очакване този 400-метров звяр да бъде освободен (необходими бяха 13 влекача и машини, които извадиха 30 000 тона пясък от дъното на канала), а много други насочиха потеглиха към нос Добра надежда, за да заобиколят Африка с последствията, описани по-горе. Според анализ, публикуван от Bloomberg, икономическите щети в резултат на аварията възлизат на около 10 милиарда долара на ден, пише AutoMedia.

Автомобилната индустрия пострада, както много други. Закъсненията в доставката на компоненти доведоха до забавяне на производството, което беше нормализирано едва през 2022 г. В краткосрочен план производителите изчерпаха запасите си, за да поддържат темпото, но по-късно трябваше да забавят. Инцидентът Ever Given също допринесе за общото увеличение на цените на суровините и компонентите и, сякаш това не беше достатъчно, повиши цената на петрола.

Все още е твърде рано да се каже, че ситуацията може да ескалира дотам. Но предупредителните знаци са реални. Факт е, че хусите с техните нападения от Йемен твърдят, че искат да навредят на Израел и подкрепят Хамас в настоящия конфликт между еврейската държава и Палестина. А от това ще пострадат много производители, чиито доставки преминават през проблемния район.

Още новини от света на автомобилите четете на AutoMedia

Коментари

Новини Варна