IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 17°
Живот
08:47 | 3 октомври 2017
Обновен: 19:29 | 26 април 2024

Непознатата история: Наредби, които трябва да се знаят от курортистите

Преди 90 години варненската община приема редица документи, с които регламентира дейностите и услугите, предлагани на летовниците

По материала работи: Пламен Янков
Непознатата история: Наредби, които трябва да се знаят от курортистите

“ВАРНА - ЦАРИЦАТА НА ЧЕРНО МОРЕ” - КОЛАЖ ОТ 18 КАРТИЧКИ ОТ СЕРИЯТА “ВАРНА - КУРОРТЕН ГРАД”: общ вид на баните, терасата, скоковете във вода, пристанището, кораб "Фердинанд", платноходи и лодки в залива, на риболов, входът към баните, Римската кула, гребни състезания, вили край морето. (Библиотека - Варна)

 

 

След като през 1921 г. градът ни официално е обявен за първия български морски курорт с Постановление № 21 от 10 юни 1921 г. на тричленната комисия в състав  Йордан Пекарев, д-р Н. Бочев и инженер Илия Христов, общинарите се заемат с реализирането на амбициозната цел за „превръщането на град Варна в специален морски курортен кът, който така преобразен, не само ще създаде условията за едно благородно поминъчно положение на населението, но градът ще представлява една гордост за България - нещо повече, неговото име ще се носи наравно с Ница, Монте Карло и пр. знатности. А това значи градът да се преобърне на златоносен улей, който ще озарява тъй големите нужди и на самата държава“.

 

Подобрена била инфраструктурата – градът се електрифицирал, били построени водопровод и канализация, улиците се павирали, Морската градина се разраствала, започнал строежът на казино, нови бани, фонтан със скулптурна композиция, тенис клуб с игрище и много други. Варненската община издала рекламно албумче, отделила за реклама нечуваната сума от 300 000 лв. годишно и т.н., и т.н. Положените усилия много скоро започнали да дават резултат и през 1927 г. летовището станало най-приходоносната част на общинската икономика, но…

ЛУКСОЗНИТЕ ХОТЕЛИ “ЛОНДОН” И “СОФИЯ ПАЛАС” предлагат качествени услуги на достъпни цени. Вестник “Курортна Варна”, бр. 1, 1 януари 1927 г. г.

 

 

Като във всяка история и тук има едно но и то такова, което бихме могли да изпишем с големи букви. Превръщайки курортното дело в свой поминък, варненци нямали (в по-голямата си част) никаква представа какво трябва да предложат на курортистите, за да се чувстват те комфортно и да се върнат отново. Още по-лошо – всеки гледал да припечели възможно най-бързо и възможно най-много от прииждащите в града гости, като за тази цел те често били лъгани най-безогледно от новоизлюпените посредници по настаняването, от файтонджиите, от съдържателите на заведения и хотели, от бакалите, хлебарите и т.н. Десетките жалби постъпвали в общината и курортното бюро от лошите условия в квартирите и хотелите, от високите цени на транспорта, от ниското качество на храната и т.н., и т.н. Всичко това принудило градската управа да вземе бързи и строги мерки, регламентиращи както качеството, така и цената на предлаганите за курортистите стоки и услуги. За тази цел от Общинския съвет спешно били приети редица наредби, а съществуващите били актуализирани. Курортното бюро при Варненската градска община започнало да издава „Курортен бюлетин“, предназначен да информира гостите на града за всичко, което може да им бъде полезно, включително и да ги запознава с „Наредби, които трябва да се знаят от курортистите“. Под това заглавие излиза обширен материал в бр.2 от 25 юли 1927 г. на същото издание, информиращ гостите на града за техните права:

 

 

„Превозни средства

Наред с квартирния въпрос за летовниците е важен и въпросът за превозните средства. Уреждането на този въпрос стана съвместно с полицейската власт и общинската управа. За тая цел се изработиха такси за такситата, автомобилите и файтоните. Шофьори и файтонджии са длъжни да имат винаги на видни места таксите и никой да не смее да взима повече от тия такси. Оплаквания по това се изслушват най-внимателно от полицейската власт и от курортното бюро и на виновните бързо се налагат строги санкции.

 

Продоволствие и съестни продукти и напитки

Със специални апели, предупреждения и покани, курортното бюро настоятелно иска, щото гостилничари, съдържатели на бюфети, локали, бирарии, градини, млекари, баничари и др. да дават винаги пресни и доброкачествени храни, продукти и напитки, при умерени цени и при чиста, бърза и вежлива прислуга. За съжаление тия апели и пр. не от всички са взети под внимание, (една българска действителност). Обаче, възможното в туй направление се прави, за да се подчертаят особените грижи на общинската управа и курортното бюро за възможното задоволяване на летовниците и предпазването им от експлоатация.

 

Начин и средство за оплакване

Всяко оплакване от летовник, от каквото и да е естество, се приема и се изслушва най-внимателно от общинската управа и курортното бюро и веднага се прави нужното.

 

В централното курортно бюро и в клона му, както и в бюфета при морската градина са поставени „оплаквателни кутии“, в които всеки може да си напише оплакванията. Виновните се подлагат на наказание и за резултата служебно се съобщава на оплаквача, ако при писменото оплакване е посочил точния си адрес.

ВЕСТНИК “Курортен бюлетин”, бр. 2, 25 юли 1927 г.

 
 

Оплакванията трябва да бъдат кратки и ясни и да се посочват доказателствата за установяването им.“

 

Към този текст е добавен и текстът на новата

 

Наредба за посредническите агенции и посредници, които обслужват за намирането квартири на летовниците:

Чл.1 За посредническа служба в намирането на квартири за летовниците в гр.Варна се допущат само тия посредници, които са снабдени от Варненското градско общинско управление, курортно бюро, с открити листове, снабдени с фотографиите им.

 

Откритите листове трябва да са издадени през тази година.

 

Чл.2 Посредническите агенции и посредници извършват своята работа за посрещането и настаняването по квартири летовниците в своите кантори и в салона на гарата, между изходните и входните врати при пристигането на влаковете. Повече от един свой представител там всяка агенция няма право да оставя.

 

Вътре в салона на гарата посредниците се нареждат по права линия в дясно на излизане, между двата стълба и без да напущат местата си, оттам предлагат услугите си устно без голем шум, или с подаване на картичките си на ония, които биха пожелали услугите им.

 

Строго е забранено настойчивостта за неискана услуга

При нареждането си на права линия между двата стълба в изходния салон на гарата посредниците спазват такъв ред, че при идването на всеки влак, който посредник при предшествующия влак е бил на първо място, сега заема последното и така се изреждат, за да може всеки да добие по реда си първо място.

 

Чл.3 За най-малкото нарушение и неспазване на горния ред, виновните се отстраняват от салона от полицейската стража.

 

Чл.4 Всяка посредническа агенция има право да държи вън при гарата, в дясно при изходната врата, в пространството между малката дясна изходна врата и входната врата на железопътния лекар по трима свои агенти, задължително снабдени с открити листове от Варненското градско общинско управление, курортно бюро, снабдени с фотографиите им, за резерв: да приемат и завеждат до квартирите, отнеслите се за техните услуги летовници.

 

Този резерв стои неподвижно на мястото си, не се смесва с излизающите през изходните врата на гарата пътници и няма право да предлага квартири. Който наруши тая наредба, полицията го отстранява и не му допуща стоенето на същото място до изминаването на всички пътници от пристигналия влак.

 

Чл.5 При отвеждането до квартири на летовниците, посредниците трябва да бъдат вежливи и услужливи. Те са длъжни да водят летовниците само в такива квартири, каквито те предварително им кажат, т.е. мобилирани, немобилирани, с колко стаи и пр.

 

Посредническите агенции и посредници са длъжни предварително да преглеждат квартирите дали са хигиенни и без дървеници. В противен случаи те отговарят, ако клиентите им – летовници се видят в невъзможност да живеят в такива квартири.

 

Чл.6 Посредническите агенции и посредници са длъжни да предпазват клиентите си-летовници от злепоставяне и взимане вън от определените такси от страна на файтонджии, шофьори и преносвачи и за виновните да се съобщава на полицейската власт.

 

Чл.7 За нарушение постановленията на настоящата наредба от страна на посредниците, когато са в и при гарата, на виновните ще се налагат полицейски глоби.

 

Чл.8 За услугите си посредническите агенции и посредници нямат право да взимат комисионна повече от 10% върху уговорения наем, за което се издават редовни разписки или квитанции. Ако няма съглашение, щото комисионната да се плаща по наполовина от наемодателя и летовника, плаща се само от едногото – от наемодателя или от летовника, според както са се споразумели при спазаряването.

 

Абсолютно е забранено на посредниците да вземат и от двете страни комисионна.

 

Гр. Варна, 20 юли 1927 г.“

 

РАЗВИТИЕТО НА КУРОРТА УВЕЛИЧАВА И БРОЯ НА РЕКЛАМИТЕ В МЕСТНИЯ ПЕЧАТ. Явно предците ни добре са разбирали максимата, споделена от кмета Никола Попов:”Курортите са търговия и искат своята реклама”.

 

 

Заповедта е подписана от Петър Нейков, който по това време е заместник-кмет на Варна, занимаващ се с културата, хигиената, здравеопазването и почивното дело. Той е и управникът, успял да се пребори за учредяването на първия смесен варненски плаж. Вторият подпис под документа е на завеждащия курортното бюро  В. Попов.

 

С тези документи преди 90 години местната власт във Варна прави първите крачки за регламентиране на дейностите, свързани с курортния бизнес. Стари варненци са ми разказвали, че полицията следяла изключително строго наредбите, свързани с летовището, да бъдат спазвани. Тези мерки, заедно с масираната рекламна кампания, организирана от общината, през следващата 1928 г. било отчетено сериозно увеличение на посещенията на чуждестранни летовници. А кметът Никола Попов предприел заедно с нарочно назначена комисия обиколка на европейските морски курорти, за да почерпи опит за издигането на Варна като модерен курортен град.

 

МАРИЦА ГЪРДЕВА

 

Четете още Непознатата история: Добавената стойност на рекламата за курортна Варна

„Варна, срамежливия град“

„Варна – международна баня“

Коментари

Новини Варна