Нараства броят на децата с комуникативни нарушения. Негативната тенденция изтъкнаха логопеди навръх професионалния си празник 6 март. Логопедичният център във Варна е единственият общински в страната, подобен има и в София, но той е държавен. По традиция в началото на всяка учебна година се извършва обследване на децата в предучилищна възраст, на първокласници и на ученици от втори и трети клас.
В трета и четвърта подготвителна група са изследвани 4 405 деца от 50 детски градини във Варна. 65% от тях нямат комуникативни затруднения. При 6,40% се наблюдава общо недоразвитие на речта. 13,4% заменят един звук с друг, а при 12,9% нарушението обхваща повече звуци. 1,3 % от децата имат множество нарушения. Тенденцията в последните години е броят на децата с комуникативни затруднения да се увеличава. Делът им през учебната 2017/2018 г. е 35%, през предходната е бил 28,6%, а през 2015/2016 г. – 26,8%.
Първокласниците, които са изследвани в началото на настоящата учебна година са 2710. При тях е анализирана устната реч. Обхванатите второкласници и третокласници, при които е иследвано нивото на писмената реч са 5916. Наблюденията показват, че 32,7% от първокласниците имат комуникативни нарушения, а 9,9% от второкласниците и третокласниците имат нарушения в писмената реч. Общо недоразвите на речта се установява при 3% от първокласниците. Множествени нарушения се наблюдават при 1,7% от децата. Според експерти комуникативните нарушения в предучилищна възраст и в първи клас водят и до затруднение в писмената реч в последствие, както и до други обучителни трудности.
В логопедичния център през настоящата учебна година са приети 877 деца и ученици, а са консултирани 1549. Близо 30% от тях са с общо недоразвитие на речта. 5,3 са с множествени нарушения, а 8% са със специфични нарушения на способностите за учене. 65,1% от приетите в центъра ученици са с нарушения в писмената реч. В резултат от логопедичната терапия в центъра през първия учебен срок 5,2% са изписани с подобрена, а 12,2% с коригирана реч.
6 март се отбелязва като европейски ден на логопедията от 2004 г. Целта е да се говори повече за превенцията на комуникативните нарушения. Темата на европейския ден на логопедията през тази година е "Алтернативни методи на комуникация".
Полина Петрова