Информацията в днешно време е абсолютна необходимост в живота на всеки един от нас. Съвременният човек живее в поле от информация. През последното десетилетие каналите за трансфер се умножиха многократно. Новите медии трайно се настаниха в ежедневието ни и ни предоставят всичко случващо се по света и около нас буквално броени минути след събитието. Аналитиците също дават приоритет на онлайн медиите, като изобщо изключват от класациите регионалните печатни и електронни медии.
До каква степен медиите определят начина ни на живот, влияят ли ни изобщо, чувстваме ли се зависими от устройствата на новото време и къде е мястото на регионалните медии… попитахме чрез пряко допитване 55 варненци - 35 жени и 20 мъже от всички възрасти, а 843 гласуваха в онлайн анкетата ИА „Черно море“, която имаше за цел да ни даде представа, коя от трите медии е предпочитан източник на информация за гражданите на Морската столица.
Очаквано или не, при директното допитване, любим източник на информация за 71% от анкетираните жени се оказа интернет, като най-голям процент от тях преглеждат новини и се интересуват от любопитни факти.
За мъжете новините също са от първостепенно значение, но техният любим източник за осведомяване си остава телевизията.
Радио обичат да слушат жените между 25 и 45 г и мъжете между 35 и 45г., като радиото си е запазена марка за шофиращите дами и господа.
Вестникът запазва своите позиции като полезно четиво за жените на възраст 55-65г. и за мъжете между 45 и 55 г.
На въпрос до каква степен се доверяват на информацията в медиите се оказа, че анкетираните винаги си оставят по едно наум. Макар и с минимална разлика от около 5% мъжете са по доверчиви от жените. Най-голямо доверие на медиите гласуват мъжете между 55 и 65 г., а над 83% от тях имат пълно доверие в медиите. Процентът на дамите в тази възраст е едва около 55%. Най-недоверчиви се оказаха дамите между 35 и 45 г.
За анкетираните граждани на Варна е важно да получават точната информация, но тенденцията е да се информират за актуалните новини на деня от регионалните медии - 42,86% от жените и 40% от мъжете. За сравнение – само 10% от мъжете и едва 2,86% от дамите предпочитат национални медии.
Едва 10% от мъжете и нито една от анкетираните дами търсят медийна информация в почивните дни. През седмицата и жените и мъжете отдават предпочитания на вечерните новини. Голям е и процентът от анкетираните, които се осведомяват по всяко време на деня, като 80% от всички тях са отдали предпочитание на кратките новини и не биха се зачели в дълги и подробни текстове.
Интересен е факта, че за 40% от анкетираните мъже рекламите в медиите са източник на информация. За дамите същите са по-скоро дразнещи, но за сметка на това голям процент от тях са склонни на непланирана покупка в резултат на реклама, докато при мъжете това се случва по-рядко. 60% от жените на възраст между 35 и 45 г. са склонни да се доверят на рекламираните стоки, а мъжете от своя страна избягват шумно рекламирани продукти.
От изброените канали за пренос на информация: телевизия, вестник и сайт, онлайн източникът запазва водеща позиция като предпочитан и най-лесно достъпен за аудиторията. Този факт се потвърждава и от онлайн допитването, където 39%, което са 328 от анкетираните, предпочитат сайта на ИА „Черно море“, където могат да гледат и ТВ „Черно море“, онлайн в реално време, както и повторения на предавания, новини и рубрики, а също така да изтеглят и броя на вестника за деня. 19% (160 отговорили) твърдо предпочитат като източник на информация предимно ТВ „Черно море“. А 28% от анкетираните, или това са 236-ма от гласувалите, се информират и от трите медии – ТВ „Черно море“, вестник „Черно море“ и информационната агенция.
Подобна тенденция се наблюдава и при прякото допитване, където 74% от анкетираните жени и 60% от анкетираните мъже от всички възрасти гледат ТВ „Черно море“, като голям процент от тях, основно жените и мъжете под 55г. гледат телевизията онлайн. Мъжете на възраст 55-65 г. запазват своите предпочитания към телевизионния екран. 77,78% от дамите и 100% от господата в същата възрастова група четат вестник „Черно море“.
МАРИАНА СТОЙКОВА
Коментари