IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 17°
Лайфстайл
15:00 | 25 октомври 2023
Обновен: 17:16 | 27 април 2024

Грешката, която може да ни струва скъпо... Спирачната течност в колата

Как да не останете без спирачки

По материала работи: Слав Велев
Грешката, която може да ни струва скъпо... Спирачната течност в колата

По някаква неизвестна причина спирачните течности не се радват на същата почит сред шофьорите като моторните масла. Маслата се обсъждат активно, като непрекъснато има спорове какъв вид трябва да се използват, кога да се сменят и прочие. Ако в сервиза бъде сменена спирачната течност - добре, но малцина изобщо се притесняват за нея.

Лошата спирачна течност може да причини проблеми, за които маслата дори не са и мечтали. Съвременните спирачни механизми имат скромни размери и следователно при внезапно спиране течността може да се нагрее до температури над 200˚C. И ако на планински проход педалът на спирачката внезапно падне на пода, тогава тези секунди от вашия (и не само!) живот може да станат последни. Неизползваемата течност започва да кипи, а педалът пропада, като това е в съответствие със законите на физиката.

Оптимистите смятат, че с идването на зимата подобен проблем ще бъде избегнат, но не си дават сметка какви опасности крие този сезон за спирачната система на автомобила и на какви натоварвания я подлага

Вискозитет на студено

Да си припомним отново моторните масла. Ако техният вискозитет в студено време е твърде висок, стартерът няма да може да завърти коляновия вал, а маслената помпа няма да може правилно да достави смазка. Почти същото важи и за спирачките. Ако през лятото течността в тях гарантирано остава в течно състояние (освен ако не кипи, разбира се), то при отрицателни температури вискозитетът на течността рязко се увеличава, пише AutoMeida.

Ясно е, че вискозитетът на горивната течност трябва да съответства на стандартните стойности. Твърде ниските стойности обещават течове, а твърде високите водят до блокиране на спирачната система поради невъзможност за изпомпване на течност.

Течността с висок вискозитет се сгъстява при ниски температури и е трудно да се натисне през спирачния педал, докато твърде ниският вискозитет увеличава вероятността от частично изтичане на течност от спирачната система и образуване на въздушни мехурчета, което води до същите последствия като при кипене .

Увеличаването на вискозитета се проявява много просто - натискането на педала на спирачката става или много трудно, или напълно невъзможно. Вискозитетът при 100°C е приблизително хиляда пъти по-нисък, отколкото при 40°C! Също така е важно да се разбере, че прекалено гъстата горивна течност ще увеличи времето за реакция на спирачката.

ABS и студеното време

ABS реагира особено чувствително на вискозитета на спирачната течност. Съответно това прави системата за стабилизиране (ESP). Именно тези системи принудиха изискванията към спирачните да се променят.

Факт е, че когато ABS работи, има постоянна връзка между сензорите за скорост на колелата, електронния блок за управление и спирачните цилиндри. Когато някое колело блокира - например на хлъзгав път, електрониката дава команда за намаляване на налягането в един от спирачните цилиндри, помагайки на автомобила да запази траекторията си. В автомобилите от най-новите поколения честотата на такъв обмен достига 50 Hz - почти с порядък по-висока, отколкото в колите отпреди 30 години.

ESP работи приблизително по същия начин, като използва сензори за ъгъл на завиване и оценява страничните ускорения. Ако получената информация показва предстоящо занасяне, електрониката дава команда за забавяне на едно или повече колела, като използва работните спирачки.

Какво общо има спирачната течност? В случай на прекалено висок вискозитет, няма да се говори за никакви 50 Hz, като ще е изненадващо, ако тези системи изобщо работят по някакъв начин. Дължината на спирачния път може да достигне няколко метра с напречно сечение само няколко квадратни милиметра. За да може горивната течност да се движи с необходимата скорост, вискозитетът трябва да съответства на паспортните данни.

Каква е разликата?

Скептиците твърдят, че всички технически течности всъщност се бутилират от едни и същи варели - един съдържа моторно масло, друг - течност за автоматична трансмисия, а трети - спирачна течност. Това отчасти е вярно, тъй като е възможно трите вида течности да бъдат произведени на едно и също място.

Изобретателят на хидравличната спирачна система - Малкълм Локхийд, получава първите си патенти за хидравличната спирачка преди около сто години. В онези дни обикновено тя се прави от растително масло. Оттогава технологията става многократно по-сложна - появяват се термини като синтез, ректификация, бориране, водна дестилация и други подобни.

Използват се различни рецепти. За стари автомобили те произвеждат течности от икономичен клас DOT 3, а за модерни, пълни с електроника - DOT 4, клас 6, а най-добрите днес са предназначени течности от клас 7.

Как да разберете дали е време за смяна на спирачната течност?

На пазара се продават тестери за спирачна течност, чиято цел е да проверят дали тя все още е годна за употреба. На практика обаче те са безполезни, тъй като могат да измерват само един параметър - омично съпротивление. За някои течности от един производител може да се използва тази техника - обикновено тези производители рекламират такива тестери.

Повечето евтини тестери за горивна течност са безполезни на практика, тъй като само специализирана лаборатория може да даде точен отговор за състоянието на течността. Проблемът в случая е, че различните производители използват различни комплекти модифицирани добавки. А именно опаковката им влияе на показанията на уреда! С други думи, такъв тестер може да разпознае прясно налята горивна течност като негодна, но лесно може да пропусне горивна течност с различен състав, която е абсорбирала влага в продължение на няколко години.

Единственият гарантиран резултат може да даде само така нареченият метод на Фишер, но този химичен анализ е за специализирани лаборатории със скъпо оборудване. Затова, за да не останете без спирачки в студеното време, най-добре е да смените спирачната течност приблизително веднъж на две години или на всеки 40 000 км. И няма никакъв смисъл да експериментирате със собствената си кола, като наливате евтина спирачна течност от неизвестен производител.

Още новини от света на автомобилите четете на AutoMeida

Коментари

DOT 4 ( преди 5 месеца )
Последно спирачна или горивна течност ... !?
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Новини Варна