Леко тревожно впечатление ми направиха тазгодишните ветроходни награди (36-и поред) за Златния глобус “Кор Кароли”. Туристическо семейно пътуване от Кюрасао до Австралия от 9500 морски мили натежа пред... победата на яхтата “Фурия” в трансатлантическата регата за круизни лодки ARC Race! Като прегледах постиженията през годините на родните ловци на вятър, се убедих, че такъв огромен успех не сме имали от близо 3 десетилетия.
В “ония” години се захласвахме по регати като ОСТАР, “Трансат ан дубъл”, ТУСТАР и по самотни плавания. Имаше с какво да се гордеем като българи, а за най-голям международен успех в българското ветроходство беше обявена победата на Светлозар Тенев и Васил Попов в V клас (10,67 – 12,9 м) в регатата “Калсберг'86”. Те прекосяват Атлантика от Плимът до Нюпорт за 22 дни, 9 ч. и 12 минути с яхтата “Булкон Стар”.
И сега, на 8 декември 2015 г., пак имаме победа в трансатлантическо плаване, което обаче комисията за определяне носителя на наградата на фондация "Кор Кароли" оставя за следващата година, защото... не е завършило до 1 декември на тази!
Да, правилата са си правила. И са част от традициите, а в мореплаването те са повече от закон.
В дадения случай пострада “Фурия”, която така или иначе беше номинирана за Златния глобус “Кор Кароли”, но малшансът пред екипажа беше финишът само 8 дни след крайния срок.
Утехата, че постижението ще бъде разгледано догодина, е малка, защото до следващите награди има още 365 дни и всичко може да се случи. А огромният успех на “Фурия” се случи буквално преди часове и можеше да бъде оценен по достойнство!
Нямам намерение да давам съвети на хората от фондация “Кор Кароли”. Така или иначе решението е взето, макар и по мое скромно мнение можеше да бъде малко по-различно.
Защото една от максимите сочи, че често правилата могат да бъдат нарушавани, ако това ще доведе до нещо хубаво. И да припомни за подвига на капитан Георги Георгиев, в чиято памет е учреден призът Златен глобус “Кор Кароли”.
А какво по-добро от факта, че България отново се върна с гръм и трясък в топлистите на световното ветроходство?!
Борис Проданов