Един от важните фактори, играещи негативна роля в образователната система в България, е социално-икономическият статус, коментира изпълнителният директор на Института за изследвания в образованието Асенка Христова в предаването „Клуб Investor“ с водещ Ивайло Лаков.
„Социално-икономическият статус оказва много голямо влияние върху представянето на децата в училище. Според данните на Pissa, само около 11% от децата в България, които посещават училища с концентрация на бедни и етническа семейства, успяват да постигнат по-високи резултати. За сравнение в рамките на страните от Европейския съюз, в които се провежда това изследване, този дял е около 27%“.
Миграцията и обезлюдяването на определени региони в страната също носи своя негативен ефект, казва още Христова.
„Смесването на ученици с високи постижения с такива с ниски постижения обикновено влияе на тези с ниски постижения, за да дръпнат нагоре, докато обратната зависимост е много по-слаба“.