- Въведение в електронния бизнес
-
Пoнятието E-business е организирането на основните бизнес процеси чрез приложението на Internet технологиите. През 1997г. компанията IBM / www.ibm.com /за първи път употребява понятието Е- бизнес /E-business/. До този момент се използва думата е-търговия / e-commerce /. Е-бизнесът на IBM е резултат от комбинация на ресурсите на традиционните информационни системи с достигане на Web и свързване на критични бизнес системи директно към клиенти, служители и доставчици през Интранет мрежи, Екстранет мрежи и през Web. При свързването на традиционните IT системи към Web се получава е-бизнес¹
Електронната търговия е форма на бизнес, осъществяваща широкото разнообразие от бизнес дейности по електронен път вместо на хартия. Тя е “безхартиения” обмен на бизнес информация чрез използването на електронния обмен на данни /Electronic Data Interchange/, системите за обработка на електронни съобщения /Electronic Messaging Systems/, електронните парични трансфери /Electronic Funds Transfer/ и други подобни технологии в процеса на придобиване, доставяне и заплащане на стоки и услуги.
Понятието е-business има по-широк обхват от e-commerce. Преминаването от e-commerce към е-business е обективен процес предизвикан от развитието на информационните технологии, както и необходимостта от комплексно обслужване на електронните продажби.
Основната цел на е-business е да се обвържат търговските партньори чре електронни канали, за по-бързо обслужване при по-малко разходи в сравнение с конкурентите.
-
-
¹Амор Даниел, еволюцията на Е-бизнеса.Изд.ИнфоДАР, София,2000г.с.41
-
-
Е-business се характеризира с :
1. Интензивни връзки между участниците на глобалния пазар.
2.Увеличаване и ускоряване на оборотите в резултат на намаляване времето за обслужване на клиентите.
3. Реализиране на нови услуги, в резултат на което се реализират и допълнителни приходи.
-
4. Отговорност на системата. Глобалната мрежа предоставя еднакви възможности и на фирмите от малкия и среден бизнес да станат равностойни участници в е-business и e-commerce.
5.Глобална достъпност. Компаниите могат да увеличат броя на своите
-
клиенти, както и да увеличат броя на предлаганите продукти. Един магазин в Интернет е неограничен от гледна точка на време и пространство. Няма ограничение и в броя на предлаганите продукти. Например сайта Amazon.com предлага над 4.7 милиона книги.
6. Време за достигане до пазар - времето за достигане на даден продукт до пазара се намалява и в същото време се получава по-бърза реализация на променящите се изисквания на клиентите;
-
Опасения, произтичащи от електронния бизнес (ел търговия):
1.Конфликт в каналите за дистрибуция - възможно е да се прекъсне
връзката между различните посредници;
2.Конкуренция- конкуренцията нараства от локална в глобална;
3.Приемане от страна на клиента. Много компании се опасяват, че
техните клиенти няма да приемат новите начини на търговия;
4.Юридически въпроси - за Интернет няма утвърдено международноено законодателство;
5.Сигурност - повечето компании се страхуват от липсата на сигурност при работа в Интернет;
6.Услуги - клиентите много лесно могат да сръвнят офертите на различните компании.
-
1.2. Форми на организация на Електронния бизнес.
-
Организационни форми на е’Визнеса
-
Е-банки Е-обучение
Е-поща Е-поща
Е-маркетинг Е-оперативен мениджмънт на ресурсите
Е-сделки Е-маркетинг
Е-търговия Е-справкиЕ-инженеринг Е-франчайзинг
Е-хазарт Е-обучение
¹Амор Даниел, еволюцията на Е-бизнеса.Изд.ИнфоДАР, София,2000г.с.65
-
ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ /E-COMMERCE/.
-
1.2.1. Характеристика на e-commerce.
-
Електронната търговия представлява етап от развитието на международната търговия.
-
Някои от формите на електронната търговия като Електронния обмен на данни /Electronic Data Interchange/, FTP и др. съществуват от по-ранен период.
-
Появата и развитието на е-business е резултат от широкото навлизане на новите технологии в корпоративния сектор, домакинствата, както и стремеж към по-висока икономическа ефективност и разширяване на пазарите.
-
Необходимостта от бързото възприемане на новия начин за извършване на търговска дейност се налага от новата конкурентна среда, която в близките години ще направи невъзможно съществуването на фирми, които не са адаптирани към новите бизнес условия.
-
Електронната търговия е катализатор на глобализацията на пазара, ускорява икономическата дейност, открива нови работни места в информационно-технологичния сектор, повишава ефективността на икономиката като цяло.
-
Създадените от времето и световната икономика условия, поставят пред българската икономика безалтернативната задача за адаптиране.
-
Предимствата на електронната търговия могат да се обобщят както следва:
1. Развитие и усъвършенстване на търговските дейности:
- маркетинг, продажби и промоции;
- търговски сделки – оферта, поръчка, доставка, плащане;
- финанси, отчетност, застраховане;
- организация на транспорт и снабдяване;
- администриране на бизнеса;
2. Предпоставки за:
- намаляване цените на суровини, материали и стоки;
- намаляване размера на стопанските запаси;
- намаляване размера на разходите при създаване на нови продукти в резултат на подобрените комуникации между екипите разработчици;
- по-добро обслужване на клиентите;
- намаляване цените на продаваните стоки. - намаляване разходите за маркетингови проучвания и пр.
- създаване възможности за разширяване обсега на продажбите и пр.
Можем да обобщим – Internet открива нови възможности за развитие на бизнес.
1.2.2. Модели на електронна търговия
1. Електронен магазин – Web Site в WWW, собственост на търговец или производител, който предлага стоки, приема поръчки, извършват се плащанияекспедиция на стоки.
2. Електронен каталог - Web Site за представяне на офертите на доставчиците на стоки и услуги организирани от посредник. След избор на оферта клиента може да се свърже с избрания доставчик. За тази услуга посредника получава комисионна.
3. Електронен търговски център – съвкупност от електронни магазини и каталози, предлагащи продукти и услуги от предходните два типа обекти.
4. Извършване на търговия с арендована система – ASP / Aplication Service Providers/ доставчик на приложения за електронна търговия.
Автор:проф.дин Петко Щерев Илиев – бенифициент, ръководител на управление на Проект:Подкрепа за предприемачество
Коментари