IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 23°
България
11:03 | 6 февруари 2019
Обновен: 01:41 | 29 август 2022

Бизнесът не е готов за смяната на касовите апарати

Фирми настояват за разяснителна кампания и удължаване на сроковете

По материала работи: Слав Велев
Бизнесът не е готов за смяната на касовите апарати

Според новоприетите правила от миналата година всички фирми трябва да сменят софтуера за управление на продажбите си в търговските обекти и касовите си апарати, като срокът за регистрираните по ДДС търговци е 31 март 2019 г., а за фирмите без ДДС регистрация – до края на юни 2019 г. Това на практика означава, че до началото на април над 170 хил. касови апарати трябва да бъдат сменени или софтуерът им да бъде подобрен. 

 

„Промяната е доста съществена. За първи път наредбата предвижда изисквания не само към фискалните устройства, но и към софтуерите, които ги управляват”, коментира в ефира на bTV Станислав Попдончев, главен финансов директор на Българската стопанска камара.

 

Въпреки че за промяната се знае от есента на миналата година, а новите касови апарати са на пазара от началото на декември, той е категоричен, че бизнесът не е готов, а и в голяма степен не е информиран. По думите му сроковете са изключително кратки и неизпълними.

 

Според Ричард Алибегов, председател на Българска асоциация на заведенията (БАЗ), е нужна отсрочка за смяната на фискалните устройства, а още по-нужна е разяснителна кампания. Малкият и средният бизнес не си дава сметка, че това не е просто подмяна на апарата, а става въпрос за подмяна на софтуера, което отнема два-три месеца, смята Алибегов.

 

Проблемът не е единствено със срока и дали ние ще се справим в тези срокове. Ние считаме, че ни трябва допълнителен срок не само, за да се подготви бизнеса, но да се подготвят и самите контролни органи. Това каза адвокат Валентин Савов. По думите му има изключително много неясноти в наредбата, което пък позволява различно прилагане на текстовете от контролните органи.

 

В началото на януари от приходната администрация заявиха категорично, че хаос с новите фискални устройства и софтуера няма да има. Данъчните призоваха фирмите да започнат веднага подмяна или актуализация на касовите си апарати, а не да чакат до последния момент.

 

Припомняме, че с промени в законодателството от 1 април 2019 г. се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер, управляващ продажбите в един и същи обект, без софтуерът и касовият апарат да са свързани и софтуерът да отговаря на новите изисквания в наредба Н-18/2006г. Въвежда се изискване софтуерът задължително да управлява всички фискални устройства или принтери. Едновременно с това са въведени и нови изисквания към касовите апарати, като всяка касова бележка трябва да има отпечатан QR код и данни за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време. Новите правила забраняват издаването на т.нар. служебни бонове, пише Investor.bg.

 

Проблемите със софтуера са предимно за големите компании, които имат свои собствени програми за продажбите. Става дума за около 25% от бизнеса в страната. Иначе, един нов касов апарат струва между 180 и 400 лв., в зависимост от нуждите на търговеца. Софтуерът е значително по-скъп, но това касае предимно големите фирми и веригите.

 

От приходната агенция съветват всеки търговец, който ползва софтуер за управление на продажбите, да се свърже с производителя му и да провери дали той ще бъде доработен съобразно новите правила. Производителите на подобен софтуер, от своя страна, са длъжни да декларират съответствие на продуктите си с променените законови изисквания, а публичен списък на софтуерите е достъпен на Портала за електронни услуги на НАП.

 

От приходната администрация са категорични, че не се очакват технически проблеми, свързани с обработката на информацията или сървъра от страна на НАП. Според тях няма дефицит на фискални устройства и принтери, както твърдят представители на бизнеса, а 50% от съществуващите касови апарати отговарят на изискванията и при тях ще се наложи само актуализация на софтуера.

 

Четете още:   

 

 
 
 

Коментари

Новини Варна