Снимка: „Ние, потребителите“
В събралите се по празниците повече почивни дни много потребители отделят време да прегледат в Интернет продължаващите оферти с изкушаващи намаления. Често предложенията са съпътствани от възможност за предоставяне на допълнителни отстъпки при въвеждането на промоционални кодове. Получаваме ги на пощата си след наше съгласие* с директен мейлинг от различни компании, виждаме ги на банери на сайтове или като спонсорирани постове в социалните мрежи.
На кой любител на онлайн пазаруването обаче не му се е случвало при опит да използва ваучер за отстъпки да види съобщение от типа: „Този код вече е използван“, „Невалиден код за отстъпка“ и пр.
„Важно е да видим условията за ползване на кода за отстъпка, както и срока, за който той се предоставя. Ако при опит да бъде използван, при спазването на всички обявени от търговеца правила и в посочения срок на активност, се изписва съобщение, че кодът е невалиден или че вече е използван, това прилича на нелоялна търговска практика и опит на магазина да стимулира продажби. Не само е некоректно спрямо потребителите, но е и нарушение на законодателството“, обясни по БНР Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" в отговор на поставен от журналиста Калина Енчева.
„Една от основните цели на прилагането на този прийом е ние да „обиколим“ целия електронен магазин, да изберем това, което ни харесва, бидейки в съзнанието си с очакването, че ще получим обещаните проценти отстъпка. И след това, когато вече живеем с идеята, че тези продукти ще бъдат наши, изведнъж се оказва, че кодът не работи. Много малко вероятно е да се откажем от покупките в е-кошницата си, независимо от това, че няма да получим отстъпката“, коментира експертът.
Кодовете за отстъпки вече не само са елемент от онлайн пазаруването, но и се превръщат в съществен мотив за потребителите да извършат една или друга покупка от даден търговец, дори когато продуктите не са им необходими в момента или изобщо. Скорошно проучване (Wildfire) сочи, че 61% от респондентите заявяват, че "винаги" или "често" търсят купони, отстъпки, награди за връщане на пари или други начини да спестят от покупките си.
Много потребители си разменят кодове за отстъпки, като тук има риск от некоректност помежду им – да си предоставят вече използвани комбинации и да се окаже, че поради това не работят.
Съществуват дори търсачки за кодове за отстъпки, които откриват и предлагат на вниманието на потребителите оферти с обещанието да икономисат пари. Задължително е да не се доверявате сляпо на резултатите от търсенето и да проверите дали някъде другаде няма в момента дори по-изгодна оферта за избраните от вас продукти, съветват експертите от „Ние, потребителите“.
Редно би било тежестта за предпазване да не пада само върху клиентите, а и контролните органи да проследяват дали няма нарушаване на законодателството за защита на потребителите, тъй като макар и услугата по търсенето на подобни резултати да се предоставя безплатно, тя може да е свързана с реализирането на комерсиални намерения на конкретни икономически оператори и това да е в ущърб на интересите на потребителите. Трябва да се изследват алгоритмите на търсене и подреждане на резултатите.
Не е за подценяване и обстоятелството, че често, за да получи отстъпката, потребителят трябва да има регистрация в онлайн магазина и да влезе в акаунта си. Това означава, че той предоставя свои лични данни, които се обработват за целите на маркетинга и най-вероятно с даденото от него съгласие той ги е продал срещу намалението, предупреждават още специалистите.

Средната възраст за раждане на първо дете в София надхвърля 30 години
Филип Гунев: На протеста имаше платени хора, спирането на тока не беше случайно
Бактерии могат да превърнат марсианския прах в биоцимент
Reditus Space подготвя за изстрелване възвръщаемия апарат ENOS
Планетолозите разкриха нови особености на супер-Юпитерите
Милиарди години по-стара от Земята: 3I/ATLAS засия на нови снимки
Най-добрата футболиста е аут от терените за дълго
Тунчев е недоволен
Херо разкри: Ако имах възможност, сигурно щях 10 смени да направя
Задържаха бивш турски национал и още 11 души за манипулации на фондовата борса
Дневен хороскоп за 3 декември, сряда
Изтеглете си късметче за декември
Бизнес облекло за жената лидер – тайните на успешната визия
Как да накарате децата си да ядат повече зеленчуци?
Как класическата музика влияе на мозъка?
Науката зад съня, когато сте стресирани
Стартира кампания „Заедно за здраво сърце“ в подкрепа на пациенти с хипертрофична кардиомиопатия
Променя ли се сексуалното желание след раждане?
Американците са похарчили над 44 млрд. долара по празниците за Деня на благодарността
Средната възраст за раждане на първо дете в София надхвърля 30 години
JLR уволни главния си дизайнер
Честит рожден ден, Бритни Спиърс и Нели Фуртадо – две кралици на музиката, които празнуват на 2 декември
Магичен ДЕКЕМВРИ за 3 зодии!
Коментари