Варна °
fallback
Икономика
08:25 | 21 декември 2018
Обновен: 16:47 | 16 май 2025

Електронен бизнес

Пoнятието E-business е организирането на основните бизнес процеси чрез приложението на Internet технологиите

По материала работи: Слав Велев

 

                                                                                                        

  •  Въведение в електронния бизнес
  • Пoнятието E-business е организирането на основните бизнес процеси чрез приложението на Internet технологиите. През 1997г. компанията IBM / www.ibm.com /за първи път употребява понятието Е- бизнес /E-business/. До този момент се използва думата е-търговия / e-commerce /. Е-бизнесът на IBM е резултат от комбинация на ресурсите на традиционните информационни системи с достигане на Web и свързване на критични бизнес системи директно към клиенти, служители и доставчици през Интранет мрежи, Екстранет мрежи и през Web. При свързването на традиционните IT системи към Web се получава е-бизнес¹

     

    Електронната търговия е форма на бизнес, осъществяваща  широкото разнообразие от бизнес дейности по електронен път вместо на хартия. Тя е  “безхартиения” обмен на бизнес информация чрез използването на електронния обмен на данни /Electronic Data Interchange/, системите за обработка на електронни съобщения /Electronic Messaging Systems/, електронните парични трансфери  /Electronic Funds Transfer/ и други подобни технологии в процеса на придобиване, доставяне и заплащане на стоки и услуги.

          

       Понятието е-business има по-широк обхват от e-commerce. Преминаването от e-commerce към е-business е обективен процес предизвикан от развитието на информационните технологии, както и необходимостта от комплексно обслужване на електронните продажби.

     

    Основната цел на е-business е да се обвържат търговските партньори чре електронни канали, за по-бързо обслужване при по-малко разходи в сравнение с конкурентите.

  •  

  • ¹Амор Даниел, еволюцията на Е-бизнеса.Изд.ИнфоДАР, София,2000г.с.41

     

  •  

  • Е-business се характеризира с :

    1. Интензивни връзки между участниците на глобалния пазар.

    2.Увеличаване и ускоряване на оборотите в резултат на намаляване времето за обслужване на клиентите.

    3. Реализиране на нови услуги, в резултат на което се реализират и допълнителни приходи.

     

  • 4. Отговорност на системата. Глобалната мрежа предоставя еднакви възможности и на фирмите от малкия и среден бизнес да станат равностойни участници в е-business и e-commerce.

    5.Глобална достъпност. Компаниите могат да увеличат броя на своите

  • клиенти, както и да увеличат броя на предлаганите продукти. Един магазин в Интернет е неограничен от гледна точка на време и пространство. Няма ограничение и в броя на предлаганите продукти. Например сайта Amazon.com предлага над 4.7 милиона книги.

     

    6. Време за достигане до пазар - времето за достигане на даден продукт до пазара се намалява и в същото време се получава по-бърза реализация на променящите се изисквания на клиентите;

     

     

  • Опасения, произтичащи от електронния бизнес (ел търговия):

     

    1.Конфликт в каналите за дистрибуция - възможно е да се прекъсне

    връзката между различните посредници;

    2.Конкуренция- конкуренцията нараства от локална в глобална;

    3.Приемане от страна на клиента. Много компании се опасяват, че

    техните клиенти няма да приемат новите начини на търговия;

    4.Юридически въпроси - за Интернет няма утвърдено международноено законодателство;

    5.Сигурност - повечето компании се страхуват от липсата на сигурност при работа в Интернет;

    6.Услуги - клиентите много лесно могат да сръвнят офертите на различните компании.

     

  • 1.2. Форми на организация на Електронния бизнес.

     

  • Организационни форми на е’Визнеса

      

  • Е-банки                             Е-обучение  Е-поща                                        Е-поща  Е-маркетинг                      Е-оперативен мениджмънт на ресурсите  Е-сделки                                 Е-маркетинг        Е-търговия                        Е-справки      

     Е-инженеринг                    Е-франчайзинг  Е-хазарт                            Е-обучение                                                  

     

    ¹Амор Даниел, еволюцията на Е-бизнеса.Изд.ИнфоДАР, София,2000г.с.65          

     

  •  

           

     

    ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ /E-COMMERCE/.

     

  • 1.2.1. Характеристика на e-commerce.

           

  • Електронната търговия представлява етап от развитието на международната търговия.

            

  • Някои от формите на електронната търговия като Електронния обмен на данни /Electronic Data Interchange/, FTP и др. съществуват от по-ранен период.

            

  • Появата и развитието на е-business е резултат от широкото навлизане на новите технологии в корпоративния сектор, домакинствата, както и стремеж към по-висока икономическа ефективност и разширяване на пазарите.

            

  • Необходимостта от бързото възприемане на новия начин за извършване на търговска дейност се налага от новата конкурентна среда, която в близките години ще направи невъзможно съществуването на фирми, които не са адаптирани към новите бизнес условия.

            

  • Електронната търговия е катализатор на глобализацията на пазара, ускорява икономическата дейност, открива нови работни места в информационно-технологичния сектор, повишава ефективността на икономиката като цяло.

            

  • Създадените от времето и световната икономика условия, поставят пред българската икономика безалтернативната задача за адаптиране.

            

  • Предимствата на електронната търговия могат да се обобщят както следва:

             1. Развитие и усъвършенстване на търговските дейности:

                       - маркетинг, продажби и промоции;

                       - търговски сделки – оферта, поръчка, доставка, плащане;

                       - финанси, отчетност, застраховане;

                       - организация на транспорт и снабдяване;

                       - администриране на бизнеса;

             2. Предпоставки за:

                       - намаляване цените на суровини, материали и стоки;

                       - намаляване размера на стопанските запаси;

                       - намаляване размера на разходите при създаване на нови продукти в резултат на подобрените комуникации между екипите разработчици;

                       - по-добро обслужване на клиентите;

                       - намаляване цените на продаваните стоки.               - намаляване разходите за маркетингови проучвания и пр.

             - създаване възможности за разширяване обсега на продажбите и пр.

             Можем да обобщим – Internet открива нови възможности за развитие на бизнес.

    1.2.2. Модели на електронна търговия

             1. Електронен магазин – Web Site в WWW, собственост на търговец или производител, който предлага стоки, приема поръчки, извършват се плащанияекспедиция на стоки.

             2. Електронен каталог - Web Site за представяне на офертите на доставчиците на стоки и услуги организирани от посредник. След избор на оферта клиента може да се свърже с избрания доставчик. За тази услуга посредника получава комисионна.

             3. Електронен търговски център – съвкупност от електронни магазини и каталози, предлагащи продукти и услуги от предходните два типа обекти.

             4. Извършване на търговия с арендована система – ASP / Aplication Service Providers/ доставчик на приложения за електронна търговия.      

     

    Автор:проф.дин Петко Щерев Илиев – бенифициент, ръководител на управление на Проект:Подкрепа за предприемачество  

     

  • Автор на статията:
    Слав Велев
    45 коментара
    fallback
    fallback