IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 10°
Икономика
16:15 | 14 юли 2021
Обновен: 12:01 | 26 април 2024

Варненци: Няма икономическа обосновка за изграждането на леко метро

Разширението на околовръстния път и на ул."Пирин" ще доведат сумарно до по-сериозни транспортни ползи за града

По материала работи: Ставри Таргов
Варненци: Няма икономическа обосновка за изграждането на леко метро

Аргументи срещу изграждането на т.нар.леко метро във Варна изтъкнаха експерти, в обемите и обхвата на проекта, който беше представен на общественото му обсъждане преди дни.

Надделяващото мнение от хората, които дойдоха в зала "Пленарна" на община Варна, беше, че в предварителната документация липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница във Варна (пътникопоток, приходи, разходи, цена на бъдещия билет, сравнение с обхвата на градския транспорт сега), съобщава радио Варна.

Зададени бяха въпроси като - защо не е имало предварителна дискусия със специалисти, защо няма конкурс за избор на проектантския екип, защо железницата заобикаля големи квартали като Владислав Варненчик и Кайсиева градина и с какво е аргументирано залагането на подземно трасе през Морската градина и центъра, вкл. под археологически резерват „Одесос”?

Нещо, което беше обявено в детайли едва след изработването на проекта. „Това ще е един от най-дългите участъци от трасето и най-скъп”, обяви инж.Марин Михайлов от проектантския екип.

Авторският колектив, изработил проекта е столичната фирма „СПАТО”ООД, по задание на община Варна. Припомняме. че за целта миналата есен мнозинството във варненският Общински съвет отпусна 240 хил.лв. от местния бюджет за изпълнение на проектирането.

Много е важно да се вижда отражението на един такъв проект върху градската структура, градската тъкан, как се отразява на жителите на града, могат ли те да го пресичат или не. Това смята арх.Христо Топчиев от Камарата на архитектите в България, който беше на обсъждането.

С това проучване проектантите, които познавам и са много добри специалисти, според мен правят опит да разберат има ли смисъл от такава инвестиция или не, допълни Топчиев.

По думите му бъдещата икономическа зона на Община Аксаково, с която се обосновава направата на лекото метро, е "твърде имагинерна". Архитектът припомни, че във Варна има подготвени, но недовършени две икономически зони - Западна промишлена зона 2, за която има готов ПУП и са отчуждени улици и производствена зона "Метро", която "стои на трупчета повече от десетилетие".

Моят прочит е, че в момента се търси проект между две общини, за да може да бъде приоритетно финансиран и съответно част от това метро и част този булевард (б.ред. бул."Цар Освободител") да може да бъдат изграден с евросредства.

Смятам, че този тип инфраструктурни проекти трябва да се реализират малко по-човешки, по-скромно, няма нужда от тези свръхинвестиции, коментира архитектът.

Разширението на околовръстния път и на ул."Пирин" ще доведат сумарно до по-сериозни транспортни ползи за града отколкото набутването на всички обществени ресурси, в общи линии, отново в един грандиозен мегапроект, допълни специалистът.

Коментари

Новини Варна