Павираният площад „Мусала“, началото на 30-те години на миналия век, пощенска картичка.(Варненска дигитална библиотека)
 
Не бива да мислим, че светът е създаден изведнъж с всички плюсове и минуси и минуси, които предлага днес. Трябва по-често да се замисляме върху усилията, които са положили нашите деди и прадеди, за да изградят града, по който крачим днес.
 
Както неведнъж е ставало на въпрос в „Непознатата история“, данните показват, че през 1914 г. Варна е увеличила своето землище над три пъти. Местната власт работи усърдно върху благоустройствения план на града и в същата година се поставя началото и на електрическата мрежа в морската столица.
 
Следващата важна задача пред общината е изграждането на чисти и безопасни за движение улици. Във вестник „Варненски новини“ от 16 август същата година намираме текст, озаглавен „Паважа на Варна“. В него четем следното: „Въпреки това, че някои от съветниците възприеха, че една от важните работи на общината е на първо място павирането на някои първостепенни улици, тъй като всички други от важен характер въпроси за града могат да останат пред вид на времената, но паважът е необходим поне там, където и канализацията е вече привършена. Желателно е да се погледне по-сериозно  на тая работа, въпреки това обаче ние виждаме, че нашите инженери не се стремят към тая необходимост, а я избягват“.
 
Инженерите все пак обръщат внимание на въпроса
 
Година по-късно Общинският съвет взема решение за павирането на някои улици. Искат или не, инженерите трябва да спрат да бягат от проблема и да започнат неговото решаване. Ето какво пише в „Решение №175 от 1915 г.“, публикувано във „Варненски общински вестник“:
 
„Одобрява се протокола на Комисията от 28 януари т.г. и постановява да се постелят за пробен паваж някои улици на града с много силно движение на коли, предпочително улиците в търговската част на града, с каменни блокчета по образец, представен от  Г.С. Мечкаров, върху когото, одобрява да се възложи постилането на тия улици по условия изложени в протокола на комисията и с цена по 7,50 лв. кв. метър“.
 
Проблемът с паважа не се коментира в печата толкова често
 
По една или друга причина проблемът с павирането на улиците просто изчезва от общественото внимание. Още повече, че за разлика от днес тогава значението на тази дума е било доста по-разширено и е можело да означава просто „пътна настилка“. За паваж на улиците се пише отново в края на 20-те години на миналия век. Във вестник „Свободна Добруджа“ от 7 юли 1928 г. намираме кратка информационна бележка, озаглавена „Паважи на улици“. В нея четем следното: „Между многото улици, които ще бъдат павирани през т.г., са и следните, които имат значение за бежанците: „ул. Кавала от Опълченска до ген. Столетов до ул. Клокотница, Окръжният булевард от ул. Пиротска до Св. Кирил и Методий, бул. Скобелев от ул. Пиротска до Руския паметник и от там целия бул. Тотлебен“.
 
Стремежът към безопасни улици придобива нови измерения
 
В края на 20-те години на миналия век проблемът с паважа отново попада в медийната среда.
 
„Варна като курортен град, където вниманието на всички е обърнато към неговото посещение на гости курортисти, местни и чужденци, при наличността на великолепните морски бани, разкошния морски бряг и парк, задоволително благоустройство, модерното водоснабдяване и канализация и електрическото осветление, налага се паралелно с това да има хубави, чисти и безпрашни улици, но за жалост липсват такива“. Това четем във Варненски общински вестник от 28 януари 1928 г.
 
Лозунгът на тогавашното общинско управление е „Успоредни грижи за центъра на града и за неговите покрайнини с оглед на естеството, на условията и възможностите от разните части на града“.
 
Това означава, че общината ще се опита да направи по-безопасни улиците в целия град. В текста, озаглавен „Варненските улици“, четем следното: „Гражданството разбира много добре, че благоустройствената дейност на общината не може и не бива да се пилее безметодно по огромната площ, заета от града. Бързото разширение на българските градове, особено от войните насам, създава за общинските власти, в странното благоустройствено отношение, едни почти непреодолими трудности“.

Състоянието на пътната настилка към януари 1928 г.
 
В продължението на текста, озаглавено „Паваж на улиците“, става ясно, че под „паваж“ през тези години са разбирали както павиране с блокчета, така и паваж от асфалт и паваж чрез напояване на обикновените шосейни настилки.
 
Неизвестният автор говори и за положението, в което се намират улиците с неположени бордюри. Според него те са кални, мочурливи и непроходими. Той обаче не скрива и критиките си към останалите. По негово мнение тяхното положение не е по-завидно, защото всичката кал се разнася от движението, натрупва се по тях и това затруднява твърде много поддържането им.От друга страна паважът е направен по обикновен начин и в голямата си част от неподходящ материал, трайността на който е много кратка и изисква ежегодна поддръжка, а прахът и калта остават винаги по тях.
За да оправдае своята амбиция за допълнителен паваж на улиците, общинското управление използва богат списък от причини. „Всяка година, след като се струпат снеговете и задухат пролетните ветрове, улиците изсъхват и прахът от тях при най-слаб вятър започва да се носи на облаци от единия край на улицата към другия – особено в V-ти уч. при неговите дълги, прави и съвсем неотговарящи на местните условия улици – и силно обременява не само движението по тях, но и обитаващите домове, понеже нахлува в стаите даже и при затворени прозорци, а всекиму е известно, че една такава прашна атмосфера дава възможност да се разнасят разни болести. Но и в тихо време достатъчно е преминаването на някой автомобил, макар и по шосирана улица, за да се вдигат облаци от прах, което кара минувачите да отпратят упреци предимно срещу тия съвременни превозни средства, макар последните да не са допринесли за образуването на този прах, а само доказват съществуването му“ – пише изданието.
 
Начините за решаването на проблема са три
 
Изборът пада между павиране от блокчета, асфалтова настилка и използването на специални химични смеси. От тях най-надежден е третият начин, а най-добър като съотношение между цена и качество – първият. Планът е да бъдат павирани главните улици с блокчета от държавната кариера „Атия“, чиято цена е 7,70 лв. всяко. Това прави стойността на квадратния метър от 30 блокчета260 лв. Паважът обаче би излязъл още по-скъп, ако се направи по западен образец - с полагане върху бетонов пласт и запушване на фугите с асфалт.
Най-голямото неудобство, което предлага този вариант, е, че от движението на файтони и коли по паветата се вдига голям шум, който пречи на спокойствието на жителите и гостите на града. Въпреки това, от общината са вярвали, че проблемът с този шум ще изчезне в бъдеще, защото файтоните ще бъдат заменени от автомобили, но тяхното предположение е било вярно само отчасти.
 
Решението е взето
 
Все пак общината взема решение да се павират части от улиците с най-голямо движение. По това време това са „Гургулят“ (от гарата до „Преславска“), „Цар Борис“ (от „Преславска“ до „6 септември“), за „6 септември“ (от „Цар Борис“ до „Каналска“ )и „Владислав“, като общата стойност на проекта възлиза на 6940 тогавашни лева.
 
Паралелно с това се продължава и шосирането на останалите улици с чакъл.Главните улици като „Нишка“, „Сливница“, „Драгоман“, „27 юли“, „Мария Луиза“, „Фердинанд“, „Св. Атанас“, „Серента“, „Войнишка“ биват шосирани по най-скъпия за това време начин.
Четете още:
 
Непознатата история: „Най-после ще светне“, или за проблема с уличното осветление във Варна
Непознатата история: Кафенетата в стара Варна
Непознатата история: Тротоарите в морската столица
Непознатата история: По допущание жените във Висшето училище
Забранява се свободното циркулиране на кучетата по улиците и мегданите
Над четиридесет години след Освобождението във Варна няма читалищна дейност
Зоополиция следяла за хуманното отношение към добитъка във Варна през 1931 г.
Няма българин, който да не гледа подозрително на каквото и да е изменение на Конституцията
Кметуването на Дамян Перелингов
Тракийците и договорът с Турция

 
                                     
             Не става само с пари за заплати, пенсии и здраве - необходими са реформи
                                Не става само с пари за заплати, пенсии и здраве - необходими са реформи                             Мъж ще лежи 2 години в затвора за кражба на портмоне и 1200 лв. от кола
                                Мъж ще лежи 2 години в затвора за кражба на портмоне и 1200 лв. от кола                             Борисов за бюджета: Заплати и пенсии нараснаха главоломно
                                Борисов за бюджета: Заплати и пенсии нараснаха главоломно                             
             Звездите през ноември: Втора Суперлуна, порой от метеори и „разголен“ Сатурн
                                Звездите през ноември: Втора Суперлуна, порой от метеори и „разголен“ Сатурн                             Учени откриха, че почвата има памет
                                Учени откриха, че почвата има памет                             Метеороид с размерите на микровълнова печка прелетя рекордно близо до Земята
                                Метеороид с размерите на микровълнова печка прелетя рекордно близо до Земята                             Квантовата връзка излиза в Космоса: Европа изстрелва спътника Eagle-1
                                Квантовата връзка излиза в Космоса: Европа изстрелва спътника Eagle-1                             
             Звездата на Локо Пловдив с тежки закани към Ботев Пловдив
                                Звездата на Локо Пловдив с тежки закани към Ботев Пловдив                             Световноизвестен треньор отряза Лудогорец
                                Световноизвестен треньор отряза Лудогорец                              Казус в Левски буди недоумение: На "Герена" са на ръба на паниката
                                Казус в Левски буди недоумение: На "Герена" са на ръба на паниката                              Голям проблем се стовари върху Барселона
                                Голям проблем се стовари върху Барселона                              
             Яхния с нахут за 15 минути
                                Яхния с нахут за 15 минути                             Поверия за Архангелова задушница
                                Поверия за Архангелова задушница                             Зловещи поверия за Хелоуин
                                Зловещи поверия за Хелоуин                             Ярки и красиви – шарените нокти, които са на мода (+Снимки)
                                Ярки и красиви – шарените нокти, които са на мода (+Снимки)                             
             Еозинофили – функцията и нормални стойности?
                                Еозинофили – функцията и нормални стойности?                             Клетъчният стрес като цел в лечението на злокачествени заболявания
                                Клетъчният стрес като цел в лечението на злокачествени заболявания                             По-продължителните разходки удължават живота
                                По-продължителните разходки удължават живота                             Хемангиом на черния дроб – кога безобидната находка изисква внимание?
                                Хемангиом на черния дроб – кога безобидната находка изисква внимание?                             
             дава под наем, Многостаен апартамент, 120 m2 Варна, Бриз, 715.81 EUR
                                дава под наем, Многостаен апартамент, 120 m2 Варна, Бриз, 715.81 EUR                             дава под наем, Тристаен апартамент, 100 m2 Варна, Бриз, 1000 EUR
                                дава под наем, Тристаен апартамент, 100 m2 Варна, Бриз, 1000 EUR                             дава под наем, Двустаен апартамент, 45 m2 София, Хаджи Димитър, 590 EUR
                                дава под наем, Двустаен апартамент, 45 m2 София, Хаджи Димитър, 590 EUR                             дава под наем, Тристаен апартамент, 67 m2 София, Суха Река, 613.55 EUR
                                дава под наем, Тристаен апартамент, 67 m2 София, Суха Река, 613.55 EUR                             
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 Apple очаква силен празничен сезон, подкрепен от продажбите на новите модели iPhone
                            Apple очаква силен празничен сезон, подкрепен от продажбите на новите модели iPhone                         Щурмови самолети Су-25 с успешна подготовка над Черно море
                            Щурмови самолети Су-25 с успешна подготовка над Черно море                         Сателитни данни разкриват щетите от урагана "Мелиса" в Ямайка
                            Сателитни данни разкриват щетите от урагана "Мелиса" в Ямайка                         Гьоко се кани на Добруджа
                            Гьоко се кани на Добруджа                         Най-надеждните семейни SUV на старо
                            Най-надеждните семейни SUV на старо                         „Можех да убия някого“ – как Антъни Хопкинс осъзнава, че е алкохолик
                            „Можех да убия някого“ – как Антъни Хопкинс осъзнава, че е алкохолик                         Хелоуин хороскоп за всяка зодия
                            Хелоуин хороскоп за всяка зодия                        
Коментари