IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Живот
09:12 | 17 септември 2019
Обновен: 02:55 | 19 април 2024

Непознатата история: Посещението на английските военни кораби

На тази дата преди 87 г. във Варна акостира британска ескадра

По материала работи: Пламен Янков
Непознатата история: Посещението на английските военни кораби

Посещението на английските военни кораби - CERES, Curacoa, Curlew, Colombo, във варненското пристанище - 17.ІХ.1932 г. Снимка Варненска Дигитална библиотека.
 

Днес сме свикнали да наблюдаваме военните учения и международните визити чрез средствата за масова комуникация. Не така обаче са стояли нещата през първата половина на миналия век, когато процесите на глобализация далеч не са се стичали толкова бързо, а комуникацията се е осъществявала значително по-трудно. Тогава всяка една чуждестранна визита е имала особено значение за жителите на дадено населено място.
 

Една подобна демонстрация на военноморска мощ е станала именно на днешната дата преди цели 87 години. Списание „Морски сговор“ от 1 октомври 1932 г. ни информира, че на 17 септември във Варна пристигат
 

четири военни английски кораба
 

под ръководството на „харизматичния“ контраадмирал Хенри Тотнъм. Ескадрата е разполагала със 100 офицери и 1800 подофицери и моряци и за наше щастие  не е била агресивно настроена. Ето как изданието от онова време описва момента на пристигането:
 

„От шест години насам в български води не беше идвал ни един английски военен кораб и затова това посещение се очакваше с голям интерес. Английската ескадра пристигна във водите на Варненския залив на 17 септември сутринта към 9 часа. Минавайки покрай двореца Евксиноград, тя поздрави българските владетели с 21 топовни гърмежа, а след това — със същото число топовни гърмежи поздрави българския народ. На поздрава отговори 10 км. Брегова батарея пак с 21 топовни гърмежа. Ескадрата застана на котва в залива близко и източно от вълнолома на пристанището. След размяната на обичайните за случая визити, които се привършиха към обяд, английските кораби влязоха в пристанището и се завързаха с кърмите си от двете страни на южния вълнолом в пристанището. В 13:30 часа адмирал Тотенхам и щаба му се разписаха в дворцовата книга на Евксиноград. В 15:00 часа адмиралът прие българските журналисти, а в 17:00 часа той бе приет на аудиенция от Негово Величество Царя“.
 

Репортерът обръща внимание и на

внушителния вид и образцова чистота
 

на плавателните съдове. Адмиралът се е помещавал в лекия кръстосвач „Curacoa”. И четирите кораба (CERES, Curacoa, Curlew, Colombo) са построени в частни британски корабостроителници в периода 1917-1919 г. и са спуснати на вода, както следва: първият – на 24 март 1917 г., вторият – на 5 май 1917 г., третият на 5 юли 1917 г. и четвъртият на 18 декември 1919 г. „Ceres“ е бил оставен на ръководството на командир Скот, „Curocua“ – на Ройлинк, „Colombo“ – на командир Поланд.
 

Подводницата „Rover“, придружаваща английските кораби, е била оставена под ръководството на командир Ален. Тя е била най-новият плавателен съд в ескадрата, пусната в експлоатация през 1930 г. Била е построена по последен стандарт, а екипажът му се е състоял от 55 души.
 

Ден по-късно

адмиралският кораб бил посетен от царя, придружен от княз Кирил и свитата му
 

Британските гости изпълнили протокола и дефилирали поединично пред българския монарх. След като царят разгледал кораба, той се качил и на подводницата. След това в негова чест адмиралът организирал обяд, на който царят останал до 15 часа. След като напуснал кораба, на път за двореца „Евксиноград“ българският цар обиколил с моторната си лодка и останалите кораби.
 

Подводницата „Rover”. Снимка  Flot.com

 

След няколко часа поканил английските офицери в двореца, където отишли с един от нашите полицейски кораби „Строги“, придружени от няколко български морски офицери. Приемът продължил до 19 часа. Вечерта адмиралът и част от неговите подчинени потеглили с влак към София за 3 дни.
 

Така на 19, 20 и 21 септември

ескадрата била отворена за посетители,
 

в това число и за българските военни. На 22 септември английските гости се върнали от столицата и организирали прием на адмиралския кораб „Curocua“. На приема били поканени множество знатни варненски семейства. На гостите се сервирало чай и закуски, били устроени танци. В програмата влизало и провеждането на демонстрации с водолази, както и някои атлетически игри.
 

Вечерта в Морското казино била проведена вечеря в чест на английските гости от началника на Варненския гарнизон. След разменените възторжени приятелски речи и наздравици към края на вечерята английските морски офицери, трогнати от сърдечния прием, проявили един неочакван жест на благодарност и побратимяване. В 8 часа сутринта на следващия ден
 

ескадрата напуснала варненското пристанище
 

на път за Констанца. Корабите излезли един след друг начело с подводницата „Rover“. Вън от пристанището адмиралският кораб се отделил от ескадрата и хвърлил котва в залива, където останал до 13,30 ч. На кораба адмирал Тотнъм дал прощален обяд на  българския военен министър. Присъствали още окръжният управител Даскалов, кметът Асен Брусев, началникът на гарнизона генерал Жечев, началникът на морската и речна полицейска служба капитан I ранг Стефанов и началникът на морската полицейска служба капитан I ранг Фичев. След обяда  гостите напуснали кораба.
 

Преди раздялата си адмирал Тотенхам  връчил на окръжния управител Даскалов следното писмо:
 

„Преди да напусна Варна позволявам си от моя страна и от страна на моите офицери и моряци да Ви благодаря за любезността и сърдечността, указани нам от всички вас. Нашето престояване тук наистина беше много приятно и ще се радваме, ако и за напред пак да посетим Варна“.


Контраадмирал Хенри Тотнъм Снимка Historyofwars.org
 

Както помнят по-верните читатели на рубриката, приблизително по същото време във Варна пристигат и кораби на редица европейски нации. Списанието „Морски сговор“ информира и за френския учебен кораб „Жана Д‘арк“, пристигнал през лятото. Макар да съществуват архивни снимки на френския плавателен съд на варненското пристанище, допълнителни сведения към този момент не са известни. Знаем само, че всички тези визити на военни съвсем не са породени от  скука и че действително Великите сили са оценявали географското значение на България и са гонели свои външнополитически интереси.
 

Това обаче не е размишление на човек, който живее в XXI век. Редакторът на „Морски сговор“ Сава Н. Иванов цитира британския вестник „Morning post”, който дава подробности около посещението на българските води от английската ескадра. „Съобщава се, че тази година има едно приятелско съперничество между Великите сили в тяхното желание да направят чест на България с присъствието на единици от техните флоти в нейните води, и че английската ескадра, която е посетила Варненското пристанище, е най-голяма група военни кораби, която е посетила България, откакто Босфора е отворен за военни кораби след войната“.
 

Няколко години по-късно британските военноморски сили отново ще преминат през проливите и ще се завърнат във Варна по един различен повод, но това е вече друга тема.
 

Следва продължение…


Андрей Андреев
 

Четете още от рубриката "Непознатата история":


 

Една историческа среща

Французи и германци описват стара Варна

Стара Варна през очите на един американец

Гостите италианци

Конете във Варна

Качеството на храната в стара Варна

Битката за един по-чист град

Коментари

Новини Варна